De film

THE MAN WHO FELL TO EARTH

De film

LABYRINTH

8 januari 2016

HAPPY BIRTHDAY

Mr. BOWIE

Eerste concert wat we zagen van David Bowie was 8 juni 1978 in AHOY Rotterdam. Internet was er nog niet. Voor het kopen van kaartjes moest je uren van te vooren in de rij staan bij een VVV vestiging in Rotterdam. Het concert was uiteraard geweldig, we stonden vrij vooraan. Elke band had toen zijn lichtshow met spots. Bowie zoals altijd anders had het plafond en de achtergrond van zijn podium helemaal vol met TL buizen. Dit gaf een speciaal effect tijdens zijn show. Uiteraard speelde zijn kleding een belangrijke rol.

David Bowie Announces Lazarus, A Musical Play Based On The Man Who Fell To Earth


PREMIERE 7 December 2015

David Bowie

7 december 2015

Aanwezig bij de premiere van Lazarus

8 januari 2016

BLACKSTAR

De nieuw David Bowie CD/Vinyl

26 juni 1983 partner hoogzwanger, onze zoon werd 5 juli 1983 geboren. Concert David Bowie in De Kuip Rotterdam, dus helaas alleen bezocht.

SERIOUS MOONLIGHT Tour. UB40 in het voor programma. Recensie van het concert klik HIER. Geweldige combinatie van rock en theater.

Toen ik 16 jaar was woonde ik tegenover een leuk en knap buurmeisje, haar oudere broer werkte in een kleding boetiek. Hij zag er altijd trendy uit. Op een moment zag ik hem met de LP “Aladdin Sane” van David Bowie thuis komen. Wat mij opviel en de aandacht trok was de hoes. Na een aantal keren luisteren was ik onder de indruk van zijn stijl en werd nieuwsgierig naar zijn eerdere albums, de laatste aanschaf was Blackstar, die maakte de verzameling geheel compleet

    “Five Years"

    "Soul Love"

    "Star"

    "Hang On to Yourself"

    "Ziggy Stardust"

    "Suffragette City"

    "Rock 'n' Roll Suicide"

    "The Jean Genie"

    "Rebel Rebel"

    "Fame"

    "Station to Station"

    "TVC 15"

    "Stay"

    "Speed of Life"

    "Breaking Glass"

    "What in the World"

    "Sound and Vision"

    "Be My Wife"

    "Warszawa"

    "Art Decade"

    "Beauty and the Beast"

    ""Heroes"

    "Blackout"

    "Sense of Doubt"


30 mei 1987 David Bowie met de “Glass Spider Tour” in De Kuip.

Een collega die de dag ervoor geweest was, 3 keer De Kuip vol, wilde niet vertellen hoe de openings act was van Bowie. Een verrassing moest het zijn. Bij binnenkomst zagen we een groot podium in de vorm van een spin.

Bovenin de nok van het podium was de spin zijn lijf en kop. Op de kop verscheen tijdens de intro en het nummer Glass Spider Bowie, met engelvleugels. Nadat de bek van de spin open ging kwam Bowie op een stoeltje met telefoonhoorn in zijn hand naar beneden via een kabel, de show was begonnen.

Veel entertainment op het podium door Bowie zelf en een groep fantastische dansers in verschillende outfits en personages. Ze dansten, sprongen en klommen in de stellages.

30 mei 1987


GLASS SPIDER TOUR

De Kuip Rotterdam

    Star

    "Heroes"   

    What in the World

    Golden Years  

    Fashion   

    Let's Dance  

    Breaking Glass    

    Life on Mars?    

    Sorrow   

    Cat People (Putting Out Fire)

    China Girl  

    Scary Monsters

    Rebel Rebel    

    White Light/White Heat  

    Station to Station

    Cracked Actor   

    Ashes to Ashes   

    Space Oddity    

    Young Americans   

    TVC15   

    Fame   

    Encore:

    Stay  

    The Jean Genie  

    I Can't Explain     (The Who cover)

    Modern Love


30 mei 1983

SERIOUS MOONLIGHT Tour

De KUIP

18 augustus 1990

SOUND&

VISION Tour

Goffert Nijmegen

Nijmegen, 18 augustus 1990. Bowie in het Goffertpark een plek voor ongeveer 52.000 bezoekers. De auto ergens op een groenstrook langs de weg gezet na poosje stapvoets rijden. Toen nog een stevige wandel naar het Goffertpark. Even iets anders dan de auto bij Rotterdam Ahoy parkeren en paar minuten later binnen. Een lang graspad ter breedte van een landweg leidt ons naar het grote open veld. In het voorprogramma Kim Wild, ze speelde haar hits een leuk voorprogramma dus. Daarna Bowie weer in een andere gedaante en kapsel. De show was weer geweldig. Na het concert 52.000 toeschouwers door zo smal pad krijgen gaat niet in 5 minuten om daarna nog ruim een uur weer op huis af te gaan. Doe mij Ahoy maar.

   Ode to Joy

    Space Oddity    

    Rebel Rebel  

    Ashes to Ashes   

    Life on Mars?   

    Stay

    Pretty Pink Rose

    Blue Jean

    Let's Dance

    Sound and Vision  

    Ziggy Stardust

    China Girl

    Station to Station

    Young Americans  

    Suffragette City

    Fame  

    "Heroes"

    Changes

    Encore:

    Panic in Detroit  

    White Light/White heat

    The Jean Genie  

    Gloria

KIM WILD voorprogramma


De platen collectie

16 juli 1996


OUTSIDE Tour

AHOY Rotterdam

Bowie weer terug in de Ahoy, weer een daverende show. Het grote theatrale zoals in De Kuip met Serious Moonlight en Glass Spider is er niet meer. Dit keer geen staanplaats maar op de tribune. Het geluid had veel “dreun”. De Ahoy is moeilijk om het geluid perfect te laten klinken, daar is veel tijd voor nodig heb ik me weleens laten vertellen. Maar weer genoten van de energie en nummers.

The Motel

Baby Universal

Look Back in Anger

We Prick You

Scary Monsters

The Hearts Filthy Lesson

Outside

Aladdin Sane

The Voyeur of Utter Destruction

The Man Who Sold the World

Hallo Spaceboy

Breaking Glass

Telling Lies

Jump They Say

Under Pressure

"Heroes"

Moonage Daydream

Encore:

A Small Plot of Land

Strangers When We Meet

Lust for Life

White Light/White Heat

All the Young Dudes

Deze foto werd genomen door David Bowie's jarenlange fotograaf Jimmy King in september 2015  op de set van de video voor Blackstar in Brooklyn, New York.

Magic Shop recording studio in Manhattan waar David Bowie Blackstar opnam.

De KUIP

Opnames van Bowie zijn laatste video clips in september 2015.

BLACKSTAR  19-11-2015

LAZARUS

   07-01-2016

10 juni 1997

PARADISO

Amsterdam

EARTLING Tour

De verkoop zou pas na ruim een uur weer van start gaan, maar ik had twee kaartjes. Het was ook in een paar minuten uitverkocht. Op 10 juni stonden we vroeg voor de dichte deuren van Paradiso, met een denk ik 30 anderen. Weer was goed. Even later merkte we op dat een groot deel van de band aan de ovekant lekker in het zonnetje stonden, relaxt. Bowie was nergens te bekennen. Toen de deuren open gingen stormde we naar binnen om een plek vooraan te bemachtigen. We stonden zo beetje op de tweede rij. Paradiso is net een grote kroeg, een leuke oude lokatie. Bowie kwam op, apart gekleed op sandalen en zijn tenen waren zwart gelakt. Zo dichtbij stond hij dat ik hem als ik wilde kon aanraken. Zeer bijzonder als je normaal in een stadion zit of AHOY, nu leek het wel een privé optreden. Twee jonge gasten stonden naast ons, de één zag er wat vreemd uit, hanekam en tatoes. (Tatoes zag je toen niet zoveel) Maar ga nooit op uiterlijk uit, gewoon twee aardige gasten. Ze hadden een klein fototoestel bij zich, wij niet en toen waren er nog geen mobieltjes met camera. We vroegen dan ook aan ze of ze na het ontwikkelen van de foto’s ons ook foto’s op wilden sturen. (Niks digitaal of per mail, gewoon post)

Het eerste gedeelte van het optreden was zeer experimenteel, in het tweede gedeelte kwamen de bekendere nummers, op tijd want het eerste gedeelte was toen niet ons ding. Weken later, we hadden er niet meer op gerekend werd er een envelop met de foto’s per post bezorgd. Zoals we toen al verwachte, weinig scherpe foto’s. Er werd door Bowie toen gevraagd de flitsers uit te zetten of af te plakken. Zou hinderlijk zijn op het podium. Er kwam toen zelfs een rol afplaktape het publiek door. Van de beste foto’s heb ik toen een collage gemaakt. De bewogen foto’s zijn best artistiek.

Dit was de laatste keer dat we Bowie live hebben gezien. De Reality Tour 15 oktober 2003 hebben we voorbij laten gaan. Had wel kaartjes maar hebben we door verkocht. Als je eenmaal zo “prive concert” heb mee gemaakt als in Paradiso is het in zo grote zaal als Ahoy niet echt leuk meer. De DVD hebben we uiteraard wel :-)

First Set                

I'm Deranged

Pallas Athena

V-2 Schneider

Dead Man Walking

O Superman

The Last Thing You Should Do

Fame



Second Set

Quicksand

The Man Who Sold the World

Battle for Britain

White Light/White Heat

I'm Afraid of Americans

Seven Years in Tibet

Fashion



Fame

Looking for Satellites

Telling Lies

Under Pressure

Hallo Spaceboy

The Jean Genie

Queen Bitch

The Motel


Scary Monsters

Stay

Little Wonder


Bowie woonde de laatste 20 jaar voornamelijk in een appartement in New York en begaf zich redelijk normaal op straat, beetje incognito. Ook zijn vrouw Iman met hun dochtertje.

Bowie had in de periode met Angie een chalet vanaf 1976 in Blonay, vlakbij Montreux. Daar woonde hij met Angie en zijn zoon Zowie (Duncan) Na de scheiding 1982 kocht hij Chateau de Signal in het gebied Sauvabelin, in de bergen bij Lausanne. Het was daar voor zijn vrouw Iman behoorlijk geisoleerd als model en verkocht het chateau in 2000 en leefde tot zijn dood in New York.

Bowie met friends en

partys

Jagger   Bowie   Townshend Blondie Lou Reed


Duncan Jones Lou Reed Mick Jagger Bowie Ma Jones Pa en Ma Jones Angie Bowie

Diversen Bowie




Theater stuk The Elephant man In de rij voor Bowie kaarten voor Ahoy Film The Prestige

Enkele stukken van Bowie

zijn tekeningen/schilderijen

Voor Bowie zijn appartement in New York

Bij tentoonstelling van Bowie in Groningen

Via de radio vernam ik dat Bowie een optreden zou gaan geven in Paradiso. Dit is even wat anders dan een stadion of de AHOY. 1.500 plaatsen, 1.500 kaartjes. Dat zou wel eens lastig kunnen worden. De kaartverkoop begon op een zaterdag via de Postkantoren die om 9 uur open gaan. Ik stond er als eerste in Barendrecht, denk rond 8 uur. Kon dus ook om 9 uur als eerste naar binnen. Knap gespannen om twee kaartjes te bemachtigen. Achter mij stond al een aardige rij. De man achter de ticketmachine (werden terplekke geprint) kon pas inloggen exact om 9 uur. Het leek niet helemaal goed te gaan, de spanning steeg, er begon wat de ratelen en daar kwamen twee kaartjes de machine uit. Alleen stopte hij bijna aan het einde, en de boel sloeg op tilt, niets meer. Maar wel net twee kaartjes geprint.....die waren voor mij! Super opgelucht en blij terug naar huis. Op de radio hoorde ik in het nieuws dat er een landelijke storing was bij de kaartverkoop.


De vele gezichten van Bowie

Londense wijk Brixton

Bowie zijn geboorteplaats

Townshend en Bowie Keith Moon 10-01-2016

https://veryprivategallery.com/david-bowie-paintings/

EIGEN FOTO EIGEN FOTO David Bowie

Op zondagavond ging in het DeLaMar Theater in Amsterdam David Bowie's Lazarus in première. De musical is een vervolg op het boek The Man Who Fell to Earth van Walter Tevis uit 1963 en is tevens het laatste werk van David Bowie. Het script werd geschreven door Enda Walsh. Lazarus ging Off-Broadway in première ging op 7 december 2015 met Michael C. Hall in de hoofdrol, onder andere bekend uit Dexter.

In de Nederlandse versie wordt de hoofdrol van Thomas Jerome Newton vertolkt door Dragan Bakema. Verder zijn er rollen voor: Noortje Herlaar, Pieter Embrechts, Jorrit Ruijs, Juliana Zijlstra, Holly Mae Brood, Thomas Cammaert, Shary-An, Jeroen C. Molenaar, Esmée Dekker en Renee de Gruijl.

Lazarus bewijst vanaf het eerste moment dat het genre musical erg breed is en zich ook niet eenvoudig laat vergelijken met andere producties. Het is geen simpel avondje vermaak, het is een verbluffende reis door het brein van Bowie met stukken die soms moeilijk te begrijpen zijn en zelfs mogelijk pas veel later 'vallen'.

In de basis gaat het verhaal over Newton die van een andere planeet is gekomen om water op aarde te zoeken voor zijn gezin. Hij krijgt op aarde een succesvolle carrière en een relatie die later stuk loopt met als gevolg dat Newton leeft als een kluizenaar in zijn appartement waar hij alleen maar gin drinkt en TV kijkt. Dronken krijgt hij bezoek van geesten uit het verleden terwijl tegelijkertijd een denkbeeldig meisje hem probeert te bevrijden en te helpen om 'los te laten'.

Dragan Bakema ligt al op het toneel voordat de voorstelling begint en hij blijft vrijwel de gehele voorstelling op het toneel, in zijn pyjama op blote voeten. Hij weet het karakter dat steeds verder verstrikt raakt in zijn eigen gedachten op een uitmuntende manier vorm te geven. Depressiviteit, angst, verdriet, absolute wanhoop en verlangen naar de dood speelt hij met volledige overgave.

Naast Dragan speelt Noortje Herlaar de rol van Elly, de assistente van Newton. Ze maakt indruk met haar knappe acteerwerk gedurende de voorstelling, en onder andere haar zang en spel tijdens het nummer Changes is prachtig om te zien. De rol van Valentine wordt gespeeld door de Vlaamse Pieter Embrechts die vocaal bijzonder sterk is, hij geeft een rauwe, sluwe vertolking van zijn personage.

Juliana Zijlstra speelt de rol van Girl in het stuk. Het meisje dat zich alleen in het hoofd van Newton afspeelt en hem wil helpen om los te komen. Ze speelt deze engel zeer puur en met prachtig heldere zang.

Het decor dat ontworpen werd door Jan Versweyveld is zeer fraai gemaakt. Het gaat om een appartement waarbij achter de ramen de band is geplaatst, in het midden is een groot televisiescherm geplaatst. Gedurende de voorstelling worden er beelden op dit scherm getoond, zowel eerder opgenomen beelden als beelden live van het toneel.

Ook worden er projecties getoond over het gehele decor wat voor mooie effecten zorgt zoals de straten van New York. De combinatie van de projecties, de belichting, het grote scherm en de band maken het podium een lust voor het oog. Soms gebeurt er wellicht iets te veel waardoor je even niet meer weet waar je moet kijken.

In de Nederlandse versie worden in tegenstelling tot andere landen zoals Duitsland de bekende hits van Bowie gelukkig gewoon in het Engels gezongen. Indien de liedjes in het Nederlands gezongen zouden worden dan had dit zeker afbreuk gedaan aan de originele nummers. Echt gedanst wordt er in deze voorstelling niet. De staging is erg goed gezet.

Afgesloten wordt met het nummer Heroes, dat ook in de trailer is te zien. Dit is een emotioneel moment en geen enkel ander nummer van Bowie had het einde van de voorstelling beter kunnen markeren. De voorstelling heeft overigens geen pauze maar dit is geen gemis door het tempo en het aanhoudende visuele spektakel. Eigenlijk zou een pauze een hinderlijke onderbreking zijn in het stuk.

Samengevat is Lazarus een zeer fraai kunstwerk dat blijft boeien van het begin tot het einde. Een bijzonder nalatenschap van David Bowie, het bezoeken meer dan waard.



Samen met dochter Melanie op 11 december 2020 naar De LaMar Theater. Voorstelling was 20.00 uur, plan om vooraf lekker ergens te gaan eten, tegenover De LaMar zit een leuk Italiaans restaurant. Van te vooren gereserveerd en 18.00 was de planning. Dit liep even anders toen we al om 16.00 Zuidland verlieten.

Voor de Botlek tunnel en de brug stond alles moervast. Na drie kwartier omgekeerd en via pont Rozenburg richting Amsterdam. Met restaurant gebeld, welke bomvol zat maar toch onze plaatsen vast zouden houden, na wat gestres kwamen we iets over 19.00 uur aan. Vlotte hap naar binnen gewerkt om 19.55 uur LeMar binnen te lopen.

De voorstelling was geweldig, apart, bijzonder, maar echt Bowie stijl.

Hieronder een recensie.