Volvo C70, zwaar, verbruik, en kofferruimte (bij kap open). Een fijn rijdende auto, beetje apart op de voorwielen, maar verder een mooie auto, voordeel het “harde” dak. In aanschaf de duurste.


BMW 1 Cabriolet, complete, mooie cabrio, maar te klein.


Saab 900 Cabriolet, lelijk maar gaaf, een echte klassieker. Durfde het risico niet aan qua km standen en onderhoud.

Een zeer fijn rijdende auto, zeker voor zijn leeftijd, maar net niet mijn ding.


Saab 9.3 Cabriolet, een lekker rijdende auto, de 1.8T te traag, de 2.0T is goed. Stoer tijdloos model, mooie auto.

Afwerking is minder, dashboard knopjes gaan redelijk snel kapot, kraakt hier en daar. Met de kap dicht toch wel al herrie

bij 120 km. Het geluid van de radio had ik toch wel meer van verwacht in deze prijs klasse, blikkerig, onacceptabel geluid.

Voor de rest een mooie cabriolet.


Audi A4 Cabriolet, gezocht op alleen 1.8T ( zuinig en de mogelijkheid te tunen). 2.4 zes cilinder, te goedmoedig. Automaat

had mijn voorkeur, maar de negatieve berichten van het kapot gaan van de bak, is mij te veel om het risico te nemen. Heb

deze bak eerder in een “dichte” A4 gehad, heerlijk. Maar met de soepel, getunde 1.8T rijd je in zijn drie een rotonde rond,

weinig schakelen dus.



Een heerlijke stille en soepel rijdende cabriolet, rammelt niet, kraakt niet en met de kap dicht ook super stil.

De 1.8T getuned tot 204 PK, enorm rustig mee te rijden, maar even gas erop en hij schiet weg.

Na wat optische wijzigingen is

De A4 helemaal naar mijn zin

Back to TOP

Wat is mooi? Wat is lelijk? Niks zo subjectief als de meningen over het uiterlijk van een auto. Ieders goed recht, natuurlijk. Maar we kunnen ons domweg niet voorstellen dat iemand de nieuwe Audi A4 Cabriolet niet mooi vindt.

`Ooohh, wat een wagen! Fantastisch! Dit is beter dan seks, zeker weten!’ Over dat laatste willen we de discussie nog wel aangaan, maar vaststaat dat de dame die de parkeerplaats op komt hollen helemaal hotel-debotel raakt bij de aanblik van onze blauwmetallic A4 Cabriolet. Om een klein beetje van ons opgelaten en haast genante gevoel af te komen, bieden we haar aan om even achter het stuur plaats te nemen (we willen er maar even niet aan denken wat er gebeurt als we een stukje gaan rijden en laten dat dus maar wijselijk achter-wege...). Met een gelukzalige blik en een grijns ter breedte van het dashboard zwijmelt de dame weg in de grijsleren zetels van de Audi en ziet zichzelf al langs de boulevard rijden.

Risico

Het bovenstaande voorval moet je als risicofactor inbouwen, mocht u besluiten over te gaan tot de aanschaf van een nieuwe Audi A4 Cabriolet. Want onopvallend rondrijden kun je wel vergeten. Dit was namelijk niet het enige (positieve) incident dat we meemaakten. Want de Cabrio is een koppendraaier van de bovenste plank.

Goed, laten we het nu maar eens over de auto zelf gaan hebben. Die werd eind 2001 op de show van Frankfurt gepresenteerd als opvolger van de topless 80, die in 2000 - na negen jaar - het loodje legde. Volgens Audi is het koetswerk van de A4 tweemaal zo stijf als dat van z’n voorganger. Daar kunnen we heel best inkomen; als je niet beter wist, is de A4 met kap op net een ’gewone’ met stalen dak. Er dringt maar heel weinig windgeruis door de - uit drie lagen bestaande - kap door. Die is uiteraard elektrohydraulisch te bedienen en ligt in 28 tellen keurig opgeborgen achterin. Er blijft zelfs nog redelijk wat kofferruimte over. De A4 is onder meer leverbaar met twee V6-en; eentje met 2,4 liter inhoud (170 pk) en een 3.0 van 220 pk. Wij reden de drieliter, die voor de gelegenheid was gekoppeld aan een Multitronic (CVT met stalen lamellenketting) automatische versnellingsbak. En da’s een perfecte combinatie. Over die Multitronic-bak, die je ook zelf sequentieel kunt schakelen, waren we al eerder enthousiast en ook in de Cabrio doet ’ie weer haast ongemerkt z’n werk. Vloeiend sleurt ’ie de toch 1600 kilo zware A4 ruim binnen de acht seconden naar de honderd en de V6 blijft doorgrommen tot ’ie het bij iets meer dan 240 km/h mooi vindt geweest. In de tussentijd houdt het fijne aluminium (in ons geval sport-) onderstel de boel strak op de weg. Hij heeft dus een sportieve inslag, maar zo is de A4 natuurlijk niet bedoeld; Õt is een luxe cabriolet die je superrelaxed hoort te rijden. Maar wel met in je achterhoofd de prettige wetenschap dat, als het moet, je altijd ’n flinke stapel vermogen onder je rechtervoet hebt. Zitten doe je als een vorst in de leren sportstoelen (wel een optie trouwens) die goede zijdelingse steun bieden voor als je een keer vlot de hoek omgaat. We gaan ervan uit dat je in de standaardzetels ook geen hernia op zult lopen. Om achterin te kunnen plaatsnemen, hoef je voor de verandering eens geen cursus origami voor ledematen te hebben gevolgd. Integendeel, zelfs volwassenen kunnen er heel behoorlijk een plekje vinden.

Niks te zeuren

Valt er dan helemaal niks te zeuren over die auto? We moeten u teleurstellen, want als we naar minpunten gaan zoeken, verlagen we ons vrijwel direct tot de categorie ’muggenziften’. Je kunt ’m z’n dikke prijskaartje verwijten, maar ja, daar krijg je dan ook wel een verschrikkelijk mooie en grondig afgewerkte kar voor terug, dus da’s geen argument, vinden we. Overigens dient u voor de versie die wij reden ruim € 70.000 te overleggen, maar er zat dan ook een waslijst van zo’n € 14.000 aan (gepeperd geprijsde) opties op, waaronder pareleffect-lak, leren bekleding, een BOSE-soundsystem, Xenon-verlichting, een windscherm en verwarmbare en elektrisch te verstellen sportstoelen. Het slechte uitzicht naar achteren is weliswaar ’minpunt-waardig’, maar dat gaat niet op als je bedenkt dat zo’n beetje elke cabrio met dit probleem kampt; dat hoort er nou eenmaal bij.

We kunnen zeggen dat Audi met de A4 Cabriolet de Deltawerken onder de cabrio’s heeft neergezet; zeer stijve carrosserie, topafwerking en ook met de kap erop ziet ’ie er volgens ons nog prachtig uit. Wij raden u aan het schakelen lekker uit te besteden aan de Multitronic. Die kost zo’n 2.600 euro extra, maar dan heb je ook echt een topautomaat.


Signalement

Merk

Audi

Model

A4 Cabriolet 3.0 5V

Carrosserie

2-deurs, cabriolet

Transmissie

1 versnellingen sequentiële automaat

Testjaar

2002

Nieuwprijs

€ 58.790