Aanschaf 13 augustus 2020

Weekje Zwitserland verloopt compleet anders. Met ze 2e in de TT was geen optie, zou met ze 3e worden naar Zwitserland. Maar ik wilde open kunnen rijden in de Alpen.

Een idee was om een A4 Cabrio uit 2003 aan te schaffen om na de vakantie te bekijken, houden en MINI weg of A4 Cabrio weer verkopen. Ik had een mooi exemplaar gezien, maar kwam er met de prijs niet uit. Tijdens bak koffie met Jose en vriend Peter zei Jose, “waarom weer niet gewoon een Golf Cabrio en de MINI weg” Na de rode Golf cabrio die eigenlijk best beviel had ik wel aangegeven, de volgende moet er één met een automaat (DSG) zijn. Peter gaf aan dat er bij Maaskant auto’s in Stellendam een mooie stond.

Tja...helemaal goed. De kleur goed, 2.0 DSG en als extra een GTi. Gelukkig geen ruitjes GTi stof maar zwart leder. Verder eigenlijk alle opties die er zover ik weet mogelijk zijn. Comfort/normaal/sport vering, inparkeren, PDC voor en achter, groot Navi, achteruitrijcamera enz.

Deze dag kwamen er ook kijkers voor de MINI, had de MINI op MP gezet. Met de prijs werden we het niet eens. Bij het bezoek bij Maaskant werden we het wel eens. Beurt, half jaar garantie, opgelegde kentekenletters , APK en 2 nieuwe voorbanden met een goede inruilprijs.

Na een paar heerlijke ritten over Voorne en Putten, lekker open is de conclusie. Een heerlijke auto om in te cruisen, zeer comfortabel, de DSG is fantastisch linker voet in ruststand. En eigenlijk dacht ik een beetje nerveuse Golf te krijgen omdat het een GTi is, het tegendeel, zolang het gaspedaal niet verder word ingedrukt gedraagt de Golf zich als een limousine. Maar zodra het gas erop, komen de Pk’s tot leven, geweldig.

De tegendraadse Anton Konrad, destijds het hoofd van de persafdeling van Volkswagen, leidde een team van zes mensen om de GTI te ontwikkelen. Tegen de orders van Volkswagen in, trouwens. Het merk had namelijk eerder besloten geen performance-spul te bouwen. Ja, de Volkswagen Golf GTI had bijna nooit bestaan. Volkswagen had geen hoge verwachtingen van de eerste GTI en plande een oplage van zo’n 5.000 stuks. Dat bleek wat voorzichtig berekend: de hatch – die voor het eerst pittige prestaties naar Jan Modaal bracht – verkocht 420.000 keer

Specificaties Volkswagen Golf 1.6 GTI


Bouwjaren: 1976 tot 1983

Motorinhoud: 1.588 cc

Motortype: viercilinder

Vermogen : 110 pk

Koppel: 140 Nm

Aandrijving: voorwielen

0-100: 9,1 seconden

Topsnelheid: 182 km/u

Gewicht: 832 kg

Specificaties: Volkswagen Golf II 1.8 GTI (standaard)


Bouwjaren: 1983 tot 1992

Motorinhoud:  1.781 cc

Motortype: viercilinder

Vermogen:  107 pk

Koppel: 154 Nm

Aandrijving: voorwielen

0-100: 10,3 seconden

Topsnelheid: 186 km/u

Gewicht: 942 kg

Specificaties: Volkswagen Golf III GTI


Bouwjaren: 1993 tot 1997

Motorinhoud: 1984 cc

Motortype: Viercilinder

Vermogen:  2.0 GTI) 115 pk

Koppel: 166 Nm

Aandrijving: voorwielen

0-100: 10,9 seconden

Topsnelheid: 196 km/u

Gewicht: 1.064 kg

Specificaties: Volkswagen Golf IV GTI


Bouwjaren: 1998 t/m 2000

Motorinhoud: 1.781 cc

Motortype: viercilinder turbo

Vermogen: 150 pk

Koppel: 210 Nm

Aandrijving: voorwielen

0-100: 8,5 seconden

Topsnelheid: 216 km/u

Gewicht: 1.206 kg

Specificaties Volkswagen Golf V GTI


Bouwjaren: 2004 tot 2008

Motorinhoud: 1.984 cc

Motortype: viercilinder turbo

Vermogen: 200 pk

Koppel: 280 Nm

Aandrijving: voorwielen

0-100: 7,2 seconden

Topsnelheid: 235 km/u

Gewicht: 1.303 kg

Specificaties: Volkswagen VI Golf GTI (standaard)


Bouwjaren: 2009 tot 2012

Motorinhoud: 1.984 cc

Motortype: viercilinder turbo

Vermogen: 211 pk

Koppel: 280 Nm

Aandrijving: voorwielen

0-100: 6,9 seconden

Topsnelheid: 238 km/u

Gewicht: 1.314 kg


Specificaties: Volkswagen Golf GTI


Bouwjaren: 2013 tot heden

Motorinhoud: 1.984 cc

Motortype: viercilinder turbo

Vermogen: 220 pk

Koppel: 350 Nm

Aandrijving: voorwielen

0-100: 6,5 seconden

Topsnelheid: 244 km/u

Gewicht: 1.292 kg

36 jaar geleden, op de Geneefse autobeurs, gaf Volkswagen zonder het zelf te weten het startschot voor wat een nieuwe klasse zou gaan worden. Ze hadden hun warme broodje voorzien van een 110 pk – toen heel wat – 1,6-liter blok en daar het label GTI op geplakt. Het werd een hit en vond dan ook veel navolging bij de concurrenten. Drie jaar later verscheen de opvolger van de Kever Cabriolet, de Golf Cabriolet, en ook die auto staat tot op de dag van vandaag op het netvlies gegrift van eenieder die ook maar iets met auto's heeft. Het is haast ondenkbaar dat destijds niemand op het idee gekomen is die twee goudhaantjes te kruisen, maar wellicht zagen ze toen geen levensvatbaarheid in dat ei. Nu, ruim drie decennia de Golf GTI Cabriolet.




Volkswagen lanceerde de open variant van de Golf I met de slogan ‘Sun, Moon and Cabriolet’. De opvolger van de succesvolle Kever Cabriolet was samen met carrosseriebouwer Karmann ontwikkeld en ging op 14 februari 1979 in Osnabrück in productie. Karakteristiek aan de Golf Cabriolet was de rolbeugel boven de B-stijl. Het opvallende designelement kwam voort uit een discussie die in de jaren zeventig werd gevoerd over inzittendenveiligheid. De vaste rolbeugel beschermde de passagiers en bood een ankerpunt voor de gordels.


Succesvolle start

Het marktdebuut van de Golf II in 1983 betekende voor de Golf I Cabriolet zeker niet het einde. Sterker nog, het model kreeg in 1987 een facelift en werd daarna tot 1993 doorgebouwd. Al met al zijn er in veertien jaar tijd zo’n 389.000 exemplaren van de Golf I Cabriolet geproduceerd. Hij is daarmee een van de succesvolste open auto’s ter wereld.


Wederom met vaste rolbeugel

De opvolger van de Golf I Cabriolet verscheen in juli 1993 en was gebaseerd op de technologie van de derde generatie Golf. Volkswagen monteerde wederom een vaste rolbeugel, maar koos voor een dak dat in geopende toestand een stuk lager op de carrosserie lag. Daarbij was deze Golf III Cabriolet standaard uitgerust met dubbele airbags, ABS en Side Impact Protection.


Tot en met 1997 bouwden Volkswagen en Karmann precies 139.578 Golfs III Cabriolet. Daarna kwam in 1998 de Golf IV Cabriolet op de markt, in feite een flink opgewaardeerde Golf III Cabriolet. Drie jaar later liep het laatste exemplaar in Osnabrück van de band.


Eerste Golf GTI Cabriolet

Het zou daarna tien jaar duren voordat er weer een open Golf werd geïntroduceerd. Dat was de Golf VI Cabriolet, die op 17 maart 2011 in Osnabrück in productie ging. Hij was de eerste met verborgen rolbeugels (die in een fractie van een seconde omhoog konden schieten) en had een verstevigde voorruitstijl, aanvullende onderhuidse verstevigingen en een assortiment aan airbags voor een nog hoger veiligheidsniveau. De eerste Golf GTI Cabriolet werd in 2012 gelanceerd, gevolgd door de Golf R Cabriolet in 2013. Drie jaar later was het tijdperk van de open Golf voorbij. Van 1979 tot en met 2016 werden er 770.039 gebouwd.



Proto type

De plaatsvervanger

VERKOCHT 27-3-2021

Golf Gti 2.0 DSG Cabriolet