Met mij 18e was mijn eerste auto een Mini Clubman, met deze mooie oker gele Mini kreeg ik al vrij snel een aanrijding, gelukkig niet mijn schuld. Van het schadebedrag kon ik weer een Mini Clubman kopen.

Veel foto materiaal heb ik niet van mijn toen gekochte auto’s, vandaar veel exemplaren van internet geplukt.

Lang heb ik niet met Mini gedaan, de eerste was netter en beter. Toen was populair de Simca Rally 1, deze waren zover ik weet allemaal rood met een mat zwarte motorkap en “rally” strepen op de achterkont, geweldig scheurijzer met de motor achterin en ook de aandrijving. Bij hoge snelheden werd het uitlaatstuk rood tot wit gloeiend. Op de rijksweg zag je dan ook zo nu en dan vonken uit de uitlaat komen.

Na mijn diensttijd begon de Skoda teveel kuren te krijgen, de radiateur had ik al een keer vervangen maar nu kwam de Skoda bijna de van Brienenoordbrug niet meer op, één cilinder deed niet meer mee.

Ik werkte in Hoogvliet als meubelverkoper, een verkoper had een oranje VW Kever welke hij ging verkopen. We werden het snel eens en de volgende auto was een Kever 1302. Hier zijn we ook nog mee naar Zuid-Frankrijk geweest, camperen.

Niet de originele

Niet de originele


Niet de originele


Niet de originele


Veel plezier gehad van de Kever. Inmiddels getrouwd en beide hadden een baan. Mijn partner had flink gespaard voor het trouwen. We gingen niet meer voor een gebruikte auto maar voor onze eerste nieuwe auto ons eerste kind was op komst. Het moest dus een gezinsauto worden. In die periode was de Ford Escort een zeer populaire auto. Het werd een metallic licht groen. Toen de Bravo uitvoering.

Later ruilde we de Escort in voor een Volvo 340, ook nieuw. Eigenlijk ons laten verleiden door de accecoires, prijs en veiligheid. Geen fijne auto, was na anderhalf jaar weer weg en kochten een rode Ford Escort, ook weer een nieuwe. Nieuw model met kunststof bumpers.

Veranderde van baan en kreeg mijn eerste lease auto, een zwarte VW Passat. Een ongelooflijke grote bak was dit ineens, vergeleken bij de Ford Escort en voorgaande auto’s. Dit was ook het moment dat we de Escort verkochten en de eerste cabrio aanschaften, de uit Carlifornia geïmporteerde Kever Cabriolet 1302 Champagne uitvoering.




Lang heb ik de Passat niet gehad, ik stopte na een half jaar met de job en kon de Passat weer inleveren. Toen was tijdelijk de Kever cabriolet onze gezinsauto.

Niet de originele

De Kever verkocht en hadden we  tijdelijk een Fiat 126 aangeschaft als tweede auto, erg klein. Ook maar heel even gehad. Ik kreeg weer een buitendienst baan, daar was de mogelijkheid van een leaseauto niet mogelijk. Voorlopig werd dit een Suzuki Swift. Mee naar Denemarken op vakantie geweest, een fijn rijdende Japanner.

Niet de originele

De Swift stond in de garage voor een beurt en kreeg een Audi 80 mee.

Tja, het ging lekker met mijn werk, royale auto. Inmiddels gezin met twee alleen maar groter wordende kinderen. Op zoek dus naar een gebruikte Audi 80.

Het exemplaar wat we vonden was een standaard Audi 80 op gas, een metallic grijze.

Na deze eerste Audi volgde de volgende, het nieuwe model Audi 80. Dit was een zilveren van enkele jaren oud.

Het cabrio virus kwam weer naar boven toen ik met een kennis ging kijken naar de nieuwe Audi A4, de opvolger van de Audi 80. Audi legde de lat nog hoger bij de A4 qua afwerking. In deze showroom stond ook de toen nieuwe Golf cabriolet. Mijn oog viel hier op en zag hoe ruim deze auto was en zag me al door Zuid-Frankrijk rijden met de kinderen achterin. Dit werd de nieuwe gezinsauto, camperen deden we niet en huurde altijd een huis tijdens de vakantie. Dus veel bagageruimte was niet nodig, al was het toch nog proppen. De Audi 80 werd ingeruild en de Golf Cabriolet in Rolling Stone uitvoering werd besteld.








Een geweldige auto zowel in zomer als winter. Gewoon een heerlijke gezins auto waar we veel plezier van hebben gehad. En in Zuid-Frankrijk op vakantie toerend door de bergen en heerlijk langs Cannes, Nice en Monaco gereden.

Maar het Audi gevoel was ook nog niet weg, we gingen verhuizen naar Zuidland. Een tweede auto was dan wel noodzakelijk. De Golf werd ingeruild voor een voor ons toen eerste nieuwe Audi, een Audi A4 Avant. Donker blauw metallic, sportonderstel en 16” aluminium vijf arm velgen. Dit was voor die tijd een grote velg en platte band. Normaal was het 14”en 15”.


In combinatie met het sportonderstel een geweldig rijdende auto, het enige wat ontbrak was een airco. Toen was dit redelijk aan het opkomen als standaard.

Er moest een tweede auto komen in verband met de verhuizing naar Zuidland, redelijk afgelegen. Een mooie gelegenheid om weer een cabrio aan te schaffen. Een blauwe MX5 (Miata) Was een rap exemplaar.

De A4 facelift kwam eraan en na twee jaar was de tijd aangebroken om de A4 in te ruilen. Het werd een zilveren A4 Avant. Daarna werd ook de Mazda MX5 verruild voor een donker groene met beige leder.

Ook weer met heel veel plezier en comfort gereden in de Audi A4 Avant. Na een paar jaar wilden we weer iets amders, ik zat te denken aan een Saab Cabrio, op de RAI gezien. Erg mooie auto. Maar na een proefrit viel dit toch iets tegen, geen Audi kwaliteiten. Bij een vriend van mij, werkzaam bij Audi was een nieuw model Audi A4 binnen gekomen van 1 jaar oud. Met veel opties als leder,multitronic, enz. Mijn idee was al om niet meer voor een geheel nieuwe te gaan gezien de afschrijving in de eerste twee jaar.

Deze deal kon ik niet voorbij laten gaan, de A4 Avant kon ik pariculier kwijt en zodoende een goede deal maken met de A4 sedan. Achteraf de mooiste en finste A4 die we gehad hebben.

Een fantastische Audi, super.

Ik veranderde weer eens van baan, daarbij was wel een leaseauto. Eerst zou ik een jaar een tussenauto krijgen om daarna zelf een keuze te maken.

Buiten verwachting was ik de A4 redelijk snel kwijt en moest een tijdelijk vervangende auto hebben, de voorloop auto zag ik niet zitten, was een slag kleiner en moest er ook nog mee naar Portugal op vakantie. Bij een bedrijf in Duitsland bij Stuttgart/Felbach een Mercedes C gekocht. Had daar al eerder de Suzuki Cappuccino gekocht. Wilde een auto die ik weer makkelijk kwijt kon en goed reed om naar Porugal te gaan. Een soort tank en echt een ouwe ..... bak. Maar reed super.

Hier nog in Stuttgart/Felbach

Weer een automaat en happy kleur interieur.

Na jaar rijplezier ging de C de verkoop in om de nieuwe leas auto in ontvangst te nemen. Audi A3 Ambition 2 deurs, de vierdeurs was nog niet leverbaar, Sportback.

Na vier jaar was het tijd voor inruilen, de nieuwe facelift met Sportback was nog niet leverbaar, tijdelijk in een poolauto gereden. Een Toyota Avensis, dan is het erna weer lekker als je in een Audi stapt. De volgende A3 werd een grijs-groene Sportback Ambition met 2.0 Tdi, heerlijke vlotte en strak rijdende auto met 18” RS velgen.

Niet de originele

Project in Tilburg gaat langer duren en verbruik van de A1 met de 1.4 140Pk viel tegen. Bij zeer rustig rijden, alleen grote weg 100-120km was verbruik 1:14. De opgegeven 1:22 waar ik 1:18 van maakte was echt niet haalbaar.

Te koop gezet, weinig reacties. Maar een Audi dealer in het noorden van het land had interesse en gaf nagenoeg de prijs die ik er voor betaald had.

Op zoek naar een diesel, puur toeval liep ik tegen een Volvo V40 aan, 7 maanden oud en toen nog zonder wegenbelasting. Zeer complete auto met een werkelijk verbruik van 1:18-1:20. Een fijne auto waar ik ruim 75.000 km mee gereden heb.

Het project Tilburg liep af. Het volgende was bij Rotterdam, Capelle a/d IJssel. Tijd om te overwegen of combinatie genieten van een cabrio en woon-werkauto weer mogelijk zou zijn. Eerst Volvo te koop zetten. Dit ging vrij vlot en moest tijdelijke even een oude Polo kopen om me te verplaatsen. Wel lekker de tijd om een cabrio te zoeken. Gekeken naar een A3 cabrio (zonder kont) De nieuwe was qua budget te duur, net op de markt. De zoektocht ging naar een Golf Cabrio.

De tijdelijke Polo

Het zoeken werd snel beloond, de Golf cabriolet.

Einde werkgever, einde lease auto en einde vaste baan. Helaas moest de SLK de deur uit, weinig plaats voor 3 personen. Niet de ideale gezins auto. Een mooi idee om weer een gezinscabrio aan te schaffen. Een Audi A4 cabriolet 1.8 T.

Na deze periode genieten kwam een einde, mijn werk was dagelijks 200 km rijden voor woon/werkverkeer. Zonde voor de Cabrio en zonde voor de portemonnee. Mijn keuze viel toen op een kleine auto, zuinig en voordelig. Na wat speurwerk kwam ik bij een Audi dealer in Goes. Een demo Audi A1 1.4 DSG Sportback met alle mogelijke opties. De nieuwprijs was voor een middenklasser, € 37.000,- Gelukkig was dit niet de vraagprijs. Een ongelooflijk heerlijk rijdende auto, een echte Audi. Niet het gevoel dat je in een kleine auto rijd.

Een geweldige auto, heerlijk rijdend en een fantastische afwerking. Totaal 23 jaar Audi plezier gehad, even tussendoor een Golf Cabriolet gehad als gezinsauto maar daarna weer Audi.

Auto historie

De diensttijd brak aan, de Simca was inmiddels verkocht. De opleiding in Nijmegen en daarna worden geplaatst in Soesterberg. Nijmegen was nog met de trein maar door mijn onregelmatige diensten, bewaking bij de Luchtmacht was een auto toch wel handig. Ik zocht dus een auto die niet te oud was maar wel erg goedkoop. Dan val je niet snel in de populaire auto’s. Het werd de onooglijke bordaux rode Skoda S110. Ook motor achterin en de kofferbak voor ging naar opzij open. Tijdens mijn diensttijd heb ik de Skoda in een werkplaats van het leger zelf nog overgespoten naar gewoon rood. Hier en daar een geslaagde laklaag. Ook de radiateur tijdens mijn dienst vervangen, handen op de rug wanneer de sergant langs kwam, tot de ellebogen onder vet en vuil.                                        


Philip J Groenendijk