De Mercedes SLK 230 Kompressor
Bij een klant van mij, een verkoper bij een Mercedes dealer in Rotterdam ging het al snel over auto’s. Hij vond de SLK helemaal top terwijl ik daar eigenlijk op dat moment nog ziet zo gecharmeerd van was. De vorm en het klapdak stond me wat tegen maar aan de andere kant wel handig een stalen dak in weer en wind.
Een bezoek bij de dealer was eigenlijk al voldoende, het interieur had iets klassiek's, de simpele knoppen, typisch Mercedes. In bepaalde hoeken vond ik het een stoere sportwagen, in een andere hoek weer wat gedateerd. Toch raakte de SLK me wel, en binnen het budget omdat hij al weer wat jaren meeging, 1996 de eerste op de weg. De Audi TT was toen nog buiten budget.
Daar het model in 2000 wat kleine wijzigingen kreeg maar er toch nog het zelfde uit zag maakte het in mijn visie niet uit of je een bouwjaar 2000 of 1996 had. Dus zo oud mogelijk en zo min mogelijk km was mijn plan. (weinig BPM dus)
Het Duitsland avontuur kon weer beginnen, ik was overtuigd en na wat SLK's gezien te hebben in Nederland moest ik toch uitwijken naar Duitsland, niet direct voor de prijs maar voor het aantal wat daar te koop staat en het aantal met weinig km.
Over de SLK import is een apart gedeelte op deze site
Signalement
Merk
Mercedes-
Model
SLK 230 Kompressor
Carrosserie
2-
Transmissie
5 versnellingen handgeschakeld
Nieuwprijs
€ 48.328
11 mei 2000
Voor de liefhebbers van een snelle open sportwagen is hij om te watertanden, de Mercedes SLK 230 Kompressor. Maar hoe smaakt deze lekkernij? Pittig, scherp, onvervalst hartig of juist mierzoet. Nou, daar komen we wel achter.
Mercedes zweert nog altijd bij een voorin geplaatste motor die de achterwielen aandrijft en de SLK volgt dit vertrouwde recept. Onder de kap van de 230 Kompressor zit echter wel iets bijzonders: een motor met mechanische compressor. De Mercedes-
We nemen plaats achter het in lengte verstelbare stuur en herkennen, als we naar dashboard, instrumentenpaneel en middenconsole kijken, meteen de hand van Mercedes. De instrumenten zijn chroomgerand en hebben ivoorkleurige wijzerplaten, maar het basisontwerp kennen we van de andere modellen. Een hoge tunnelconsole scheidt de twee sportstoelen. Ze zijn dun en niet nadrukkelijk geprofileerd, maar zorgen toch voor een goede zijdelingse steun.
Als we onze ideale zitpositie hebben gevonden starten we de motor. Versnelling inschakelen en optrekken. Je voelt meteen dat de Kompressor er wel zin in heeft. Even een peut gas en hij gaat er driftig vandoor. Vanuit het vooronder klinkt dan een onderdrukt gegrom. Maar dat maakt de 230 Kompressor geen rumoerige automobiel. Zijn vario-
Beschaafd gedrag
Een beschaafd gedrag en gebruiksgemak horen bij een Mercedes, ook al is het een sportwagen. Daarom hoeft het niet te verbazen dat de bekrachtigde besturing zo geraffineerd helpt, dat je je als chauffeur eigenlijk niet realiseert dat hij meedoet. Het lijkt net of je de tweezitter, geheel met eigen spierkracht, nauwkeurig, zij het niet messcherp onder controle hebt. Ook het onderstel laat een mooi compromis tussen sportiviteit en gemak voelen. Voor een stevige afstemming van vering en demping is gezorgd maar dat is niet ten koste gegaan van het comfort. Zelfs bij het rijden over slecht wegdek -
230 Kompressor zich heel goed voor het snellere bochtenwerk. Als achterwielaandrijver is deze roadster van Mercedes in principe overstuurd. Maar bij moderne wagens met aangedreven achterwielen -
230 Kompressor de belofte van de fabriek dan waar. We klokten hem op 7,7 seconden. De roadster zou er waarschijnlijk nòg iets harder vandoor kunnen gaan als zijn versnellingsbak niet een beetje tegenstribbelde, wanneer er echt flitsend geschakeld moet worden. Bij de tussensprint (80-
De SLK biedt aardig wat ruimte voor het opbergen van losse spullen. De kofferbak kan nog een redelijke hoeveelheid bagage aan. Althans, zolang de kap dicht is. Wordt hij weggevouwen, dan blijft er van de kofferruimte bar weinig over.
Als we de Mercedes SLK moeten samenvatten, dan wordt het: pittig, maar niet scherp.
2004
A3 Cabriolet |
Golf Cabriolet |
Auto verleden |
SLK |
DE KEVER |
GOLF |
MX5 MIATA |
MX5 |
MINI |
CAPPUCCINO |
BARCHETTA |
Cascada |
AUDI |
IMPORT |
Proefrit Z1 |
Golf Cabrio GTi |
AMG Ombouw |
HET DAK |
CLOSE UP |
SLK FOTO's |
AUDI |
TT |
AUDI verleden |
PDC inbouw |
Zwitserland 2007 |
Zwitserland 2008 |
Zwitserland 2009 |
ZHE Rit |
Duitsland 2010 |
Engeland 2011 |
Duitsland 2012 |
Fiesch 2013 |
BMW Cruisers 2018 |
BMW Cruisers 2019 |
HONDA |
YAMAHA |
BMW |
FJR 1300 |
T-Max 500 |
Rijvaardigheidstraining |
TUINKLUS |
VIJVER AANPASSING |
Weer anders |
DJOLLY |
BRONNIE |
THE WHO |
David Bowie |
PRINCE |
FILMPJES |
FOTO's |
TwoFace |
DJI PHANTOM |
DJI Mavic Mini |
DJI MINI 2 |
Bally Wizard |
DIORAMA |
VOLHARDING 1 |
Huizen |
BEMO Modelspoor |
Revell R1200C |
LAMBORGHINI |
CREATIEF |
THE WHO vervolg |