Yamaha verkocht en na me verdiep te hebben in een chopper kwam ik uit op een Honda. Yamaha en Suzuki ook mooi, maar voorkeur ging uit naar een Honda. Geen Harley, heel even twijfel omdat deze erg populair zijn. Bij keuze Honda misschien toch een beetje mee laten nemen dat Honda de grootste motor fabrikant ter wereld is en ook de meeste motoren verkoopt, zijn ook erg betrouwbaar. Door een motormonteur bij de Politie weleens laten vertelen dat de Honda’s bij de Politie extreem worden gebruikt, 24/7. Ook BMW heeft de Politie, maar Honda’s hadden de minste problemen, volgens de monteur. Ik wilde een zwaardere motor dan de Yamaha FZ6 S2 van 600cc. Wilde meer dan 1.000cc. Helaas zijn er dan weer bij Honda veel modellen. Uiteindelijk werd de keuze VT 1100 C2 Shadow American Classic Edition. Qua vormgeving vond ik deze het strakst, niet te veel vormen in spatborden en chrome strips als bij de C3 Aero. En ik wilde cardanaandrijving. De kleuren combinatie was ook belangrijk bij de keuze. Zwart met beige. Dan wordt de spoeling ineens dun bij mijn “eisen”. De km stand wilde ik ook niet hoog hebben, kunnen makkelijk een ton of meer aan. Maar wilde een als nieuwe VT1100 hebben. Het verlanglijstje had ik ook aangepast, alles er op en er aan zoals windscherm. Als het later gekocht moet worden zijn dit dure accesoires. Terwijl dit in de verkoopprijs vaak nihil is. Uiteindelijk bleef er één over in het land. Ook buiten de grenzen gekeken.
Op de volgende advertentie heb ik gereageerd, was ook op dat moment de enige die er te koop stond die aan mijn wensen/eisen voldeed. Een afspraak gemaakt na verkoop/ophalen Yamaha. Terneuzen, uiteraard weer niet naast de deur. Afspraak 14-
Een leuk en vriendelijk bedrijf in Terneuzen.
Gerund door Martijn en Marlies met een aantal monteurs. Leuk zaken doen.
De Honda stond apart gezet in de showroom, hij was na inleveren door vorige eigenaar nog niet gereed gemaakt, zoals afleverbeurt. Starten deed hij dan ook niet. Even later met behulp van startapparaat lukte het wel met wat tegensputteren. Had ook al enige jaren stil gestaan bij verkoper. Een km stand van 25.700 is ook niet veel in 19 jaar.
Als ie dan loopt is het ook geweldig zo 2 cilinder V blok. Maar na een paar minuten hield de VT 1100 het voor gezien en sloeg af. De VT 1100 werkt nog met handchoke. Wellicht wat bezinksel in de benzine tank. Dit zal allemaal gereinigd worden, een nieuwe accu en afleverbeurt.
Op de VT1100 vanuit Terzeuzen naar Zuidland met -
Voor weer vertrek naar huis, nog even een paar foto’s met de smartphone gemaakt.
De aflevering zou binnen 14 dagen zijn, dinsdag 17 januari gekocht en vrijdag de 20e aflevering. Dat is lekker vlot, werd ook ongeduldig. Vanuit Terneuzen werd de Honda voor de deur afgeleverd door Martijn, eigenaar van MotorTotaal. Na een goede uitleg en de nodige papieren met nog wat historie onderhoudsrekeningen vertrok hij. De Honda komt van oorsprong uit Belgïe. Daar is hij door de 1e eigenaar nieuw aangeschaft. MotorTotaal doet regelmatig zaken met Belgiesche klanten, Terneuzen ligt een km of 15 van de Belgiesche grens. De 1e eigenaar heeft de Honda in 2005 ingeruild bij MotorTotaal. De Honda is toen gekocht door toen 62 jarige man uit Kapellebrug, een klein plaatsje op de grens Belgïe-
Met wat lastige maneuvering door de poort binnen gekregen. Stuurbreedte is 84 maar steken ook nog een handrem en koppeling handel uit. Totaal zo beetje een meter, poort 90cm.
Voorlopig op slot onder een stoffen afdekhoes en op de druppellader. Wachten op de nieuwe pedalen, warmer droog weer en pekel weggespoeld. Ook nog even de poort verbreden is een optie om er wat makkelijker uit te komen.
Tot op nu toch al 3 km mee afgelegd. (26-
Pedalen, Floorboards zijn binnen.
Twijfel nog, ook wat betreft de JMEI Vleugels. Zien er voor de rest goed uit.
Poortdoorgang is nu 90 cm. Stuur 84 cm maar met handel rem en koppeling bijna 100 cm. Na wat opties bekenen te hebben. Schuifpoort maken, denk niet dat dit altijd soepel blijft lopen. Nieuwe poort, redelijk prijzig en is dan ook maar 100 cm breed. De huidige port is nog in goede staat. Van de schutting 1 plank halen, deze is 16 cm breed. Maar door de overlap van de planken gaat er 12 cm af. Deze plank op de deur, 12 cm bij.
Daarvoor moet wel de gehele deur uit elkaar. Boven en onderplank vervangen door 12 cm langer en dwars steunplank ook aanpassen.
Een redelijke klus voor 12 cm.
Paal zat al 19 jaar 80 cm in de grond. Gelukkig nog in goede conditie. 12 cm verder een nieuw gat boren van 80 cm. Meer afstand had makkelijker geweest.
De Shoei J Cruise alvast meegenomen.
Na inleveren niet meer mee gereden aan de KM teller te zien
Banden ook nog goed. Kentekenplaat en houder vervangen.
Vind zo complete VT1100 toch wel leuk, Sissy bar en rekje twijfels maar heeft ook wel wat. De chrome noppen in de tassen beetje over de top. Maar is niet anders. Blijven zoveel gaatjes over na verwijderen :-
Een trots bezit.
In eerste instantie dacht ik, rekje en Sissybar eraf. Maar het heeft ook wel iets compleets.
De veranda/overkapping, mijn eerste trotse motor bezit, Yamaha FZ6 S2 Fazer. Eigenlijk best voor korte duur. De Gazelle hangt voor een beurtje
Tijdelijk schot dat de dogs niet weglopen
Voor de nacht even dicht getimmerd
Nieuw slot en klaar. Met mooi weer even uitproberen of de 12 cm voldoende is.
Alleen nog even de betstrating iets aanpassen.
De draaischijf is voorlopig overbodig, Honda heeft geen middenbok.
Plannen gewijzigd, Shadow moet op houten vlonder komen en afgeschermd tegen inregenen. Bestrating weer open :-
Verandazeil moet nog naar de buitenkant en aangepast worden
Klaar, hekje tegen de dogs die graag ergens tegenaan plassen
De vorige eigenaar vertelde mij dat de Shadow nooit met regen of nattigheid op de weg gereden heeft. Aan de onderkant te zien van de Shadow geloof ik dit direct. Na 19 jaar en 25.000 km nog zeer netjes. Wellicht zal het mij wel een keer gebeuren, zoniet dan is het een mooie preventie tegen roest. Reden dan ook om de spatborden onder handen te nemen met een steenslag beschermer.
Met zadel eraf en spatbord krijg ik een beter beeld van de staat van de motor. Het enige wat ik tegen kom is hier en daar wat stof. Echt alles ziet er zeer netjes uit, nagenoeg nieuw. (Concours conditie) Ben hier erg blij mee.
Hier en daar klein beetje aandachts plekjes
Het spatbord ziet er gelukkig goed uit, beetje vliegroest. De lak is ook minimaal aangebracht.
Eerst goed gereinigd en daarna steenslagverf erop. De naden en kieren met S100 carrosserie bescherming ingespoten.
Voorspatbord is wat lastiger, zou denken met 4 boutjes zo los. Achterspatbord waren meer onderdelen om los te krijgen, zadels, kofferrekken, sissybar en bedrading. Maar het voorspatbord zit klem, boven een verdikking van de voorvork en zitten viet verdikkingen op het spatbord. Zo ver ik kan zien, voorwiel zal eruit moeten. De motor heeft geen middenbok. Ook voor later onderhoud zal een Mini motorlift niet overbodig zijn. En die zal dan wel besteld moeten worden. De krik voor de auto past niet qua hoogte en is niet echt stabiel.
Bij HBM Machines een leuke aanbieding
Januari 2017
Februari 2017
24feberuari 2017
Voorlopig twee oud model steunen voorop en achter twee nieuwe.
VERKOCHT
Het spatbord gaat er alleen uit door het wiel los te halen. Het spatbord zit klem tegen de voorvork en door de nokjes er niet tussenuit te krijgen.
Werkt boven verwachting, ligt en de steunen zijn goed te plaatsen onder het frame, zijn ook verstelbaar. Staat zeer stevig, maar voor de zekerheid met een spanband verankerd.
De chrome kentekenplaatrand gemonteerd op de nieuwe kentekenplaat met opgelegde letters
Spatbord gereinigd en gespoten aan de binnenkant met steenslagverf
Remklauw en voorvork ook gelik aangepakt.
27 februari 2017
LAAT DE ZON EN HET MOOIE WEER MAAR KOMEN
Zonder Sissybar leuker, zullen er toch weinig bij mij achterop gaan zitten
16 maart 2017, eindelijk een lekkere zonnige dag met 16-
Het geluid
De standaard uitlaten klinken wat soft, de voordeligste oplossing is de dempers eruit te halen. Diversen Youtube filmpjes bekeken. Een easy job, alleen zag ik er een aantal tobben met de ronde gatenzaag, het middenboordje heeft geen grip. De oplossing, een stuk rondhuot er in tikken.
Filmpje van het verwijderen van de dempers.
Na een rit van 60 km vond ik het geluid niet echt goed klinken, daarom de dempers weer terug gezet.
De koffers welke bij aankoop erop zaten vond ik niet echt mooi, tevens neemt het een deel van het zicht op de motor weg. Helemaal geen tas/koffer is ook niet ideaal. Zij-
Kan zomaar ineens snel gaan, Shadow in perfecte staat, 19 jaar oud en toch als nieuw. 27.777 km op de teller.
Door woon/werk verkeer ging ik de Shadow meer gebruiken, niet voor ritjes over dijken en weggetjes waar de Shadow eigenlijk voor is. Na paar weken woon/werk, 75 km per dag alleen rijksweg is niet echt leuk om de Shadow te gebruiken. Tevens zou hij er niet echt mooier op worden als er ook met regen gereden gaat worden.
Gewoon zonde om de Shadow daarvoor te gebruiken. Met de ritten woon/werk en een paar toerritten gemaakt te hebben met nog een 30 tal motoren kwam ik snel tot ontdekking dat dit niet mijn ding is.
Na stevig zoekwerk en reviews lezen kwam ik bij de YAMAHA FJR 1300 A model 2006 uit. Een echte toerbuffel. 1300cc en 145PK belooft een echte woon/werk motor te zijn maar ook uitermate geschikt voor lekker toeren. Korte of lange ritten zou geen probleem moeten zijn.
De Schadow te koop aangeboden en al snel werd er gereageerd. De eerste koper zag er op het allerlaatste moment vanaf, mailde vroeg in de ochtend voor hij hem kwam halen dat hij het niet zag zitten op zijn leeftijd nog te gaan motorrijden. Dezelfde dag melde zich de 2e koper, stortte gelijk handgeld en kwam hem de volgende dag halen.............................................Op naar de YAMAHA.
NAAR YAMAHA