Nadat de A3 14 september verkocht was, was het op dat moment de mail berichten in de gaten houden van Mobile.de en Autoscout24.de in de zoekopdrachten. Hoe lang zou dit gaan duren. Er kwamen er een aantal voorbij, maar niet wat ik wilde. De zoekopdracht was bouwjaar 2020 en veel opties. Zo beetje de laatste voordat Audi stopte met het produceren van de A3 cabriolet.

In het voorjaar ben ik bezig geweest met een A5 cabriolet, maar vond hem best wel fors in verhouding tot de A3 en ook niet onbelangrijk, de prijs op dat moment. Dit opzij gezet en me gaan richten op een A3. Dinsdagochtend na de verkoop van de A3 tijdens bak koffie keek ik even op Marktplaats. Dan start je altijd met een startpagina en zag tussen alle kleine plaatjes een Quantum grijze Audi A5.

Toen ik de advertentie bekeek met de foto's was ik eigenlijk gelijk om. Helemaal de combinatie en opties zoals ik wilde bij een A3. Tevens was de prijs scherp. De A5 kwam weer boven drijven. Wel, niet, toch wel of niet. Duurder qua wegenbelasting en verzekering, verbruik is misschien iets meer, of niet, is een Milde Hybride motor. Mijn hersenen hadden even overwerk. Jose vond hem ook mooi, maar die laat eigenlijk wat auto’s betreft altijd me gang gaan.

Een A5 Cabrio S Line TFSI met alle bedenkbare opties tot trekhaak toe af fabriek, maart 2020 en 58.558 km en aangeboden voor een scherpe prijs. Dit riep vragen op. De A5 stond in Kootwijkerbroek bij een kleine onderhoudsgarage annex benzinepomp en best groot touringcar bedrijf. Direct gebeld, ze vertelde dat de verkoper in het buitenland zat en er zaterdag weer zou zijn, ik kon wel naar hem mailen, dat deed ik dan ook.

Half uur later belde hij al, hij was met de vrijwillige brandweer een weekje weg met partner in Belgïe, doen ze elk jaar.

Hij vertelde dat de A5 van zijn zwager was en de verkoop via hem ging, kon zijn zwager van de website gebruik maken. Verder had hij er geen bemoeienissen mee. Dus eigenlijk een particuliere verkoop, voor de zwager makkelijk. Hij vertelde dat de A5 in zeer nette staat verkeerde. Ik gaf mijn interesse aan en dat ik die dag nog zou komen kijken. Gelijk in de Mii van Melanie gestapt, op naar Kootwijkerbroek, een 130Km. Daar stond de A5 in de werkplaats, een jonge monteur stond me te woord, de zwager was zijn oom. Ik was eigenlijk gelijk om, je vind hem mooi of niet mooi in deze combi, ik vond de A5 schitterend. Door de mooie omgeving een kort proefrondje gereden.

Adaptive cruise controle, B&O geluidinstallatie, verkeersborden herkening, lane assist, elec. lederen sportstoelen, acoustische kap, achteruitrij camera, inklapbare trekhaak, aircraft, virutual cockpit, matrix led verlichting, MMI Plus, PDC voor en achter, alarm klasse 5 met volgsysteem, enz., enz.

De eerste indrukken in de werkplaats

Deal gesloten! Vrijdag 20 september was vriend Leo zo aardig me comfortabel in zijn Porsche Panamera naar Kootwijkerbroek te brengen. Openbaarvervoer vind ik een ramp en dan ook nog bijna 3 uur onderweg. 9 uur vertrokken en waren daar ongever 10:15 uur, verkeer was lekker rustig, met de 8 cilinderes en 500Pk, toch netjes 120km gereden. De afhandeling ging gemoedelijk en prettig op een soort storing na bij het betalen met de ING App, aan de telefoon hangen met ING medewerker koste klein uurtje. Om 11:49 uur was ik de nieuwe eigenaar.

De terugweg was stuk drukker, maar heerlijk open gereden met een geweldige sound van de B&O installatie. Een andere belevenis van rijden dan de A3, heerlijk relaxt, en met veel vermogen.

Mijn Audi verleden A3 Cabriolet TT Roadster

En weer thuis

Stukje geschiedenis, wil altijd graag de historie van een auto weten. De A5 werd door Pon importeur 25-05-2021 geïmporteerd. Voorheen dienstwagen bij Audi.

De A5 is gekocht door de 1e Nederlandse eigenaar bij Audi dealer Van den Udenhout in Eindhoven op 04-06-2021 voor € 57.950,- met een km stand van 3.252 km. Omdat de A5 meer dan € 75.000,- nieuwwaarde had moest er een klasse 3 (met hellinghoekdetectie) en klasse 5 alarm (voertuigvolgsysteem) op komen. Tijdens zijn bezit heeft de eigenaar de rvs lijsten hoogglans zwart laten wrappen wat de A5 een aparte uitstraling geeft en een Waxcoating laten geven.

Ook heeft deze eigenaar de A5 laten chiptunen bij VAG Techniek met Stage 1 Hierdoor heeft de motor een vermogen gekregen van 245Pk. Zover ik begrijp om een fijner koppel te krijgen. Eerst wilde ik het eraf laten halen, de CD zit erbij, maar er zijn soortgelijke motoren van 2.0 die ook standaard 245Pk hebben. Bij info VAG Techniek of de versnellingsbak ook was gedaan. Gaven ze aan dat dit niet nodig was bij deze DSG bak. Ook dat 245Pk niet overdreven is voor dit soort type motor.

08-09-2023 ruilde de eigenaar de A5 in bij ROS automotive een bedrijf in exclusieve voertuigen. De man had rugklachten het in en uitstappen ging niet makkelijk meer. Wat ik vernam, hij had een vakantiewoning in Italïe en ging daar regelmatig naar toe, mooie lange afstanden gereden. De A5 had toen 50.578km op de teller. Vanaf 06-10-2023 was er weer een nieuwe eigenaar voor €46.650,-

 

De nieuwe eigenaar heeft er slechts 10 maanden in gereden. Na telefonisch contact gehad te hebben met hem, gaf hij aan, een fantastische fijne en mooie auto, maar de bagage ruimte met de kap open viel hem erg tegen, tijdens vakanties kon hij niet de nodige koffers kwijt. Zo te horen een echte auto liefhebber, had of heeft een Audi R8 Spider. De inruil op de A5 was een Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, begrijp dan ook de kleine kofferbak van de A5. Hij heeft zover ik het meekreeg van de nieuwe eigenaar de A5 geruild met een Audi S6. Hij wilde de S6 al enige tijd. Voor de ruil heeft hij de A5 nog een grote beurt laten geven. De teller stond toen op 56.267km


De eigenaar waar ik hem van kocht heeft er erg kort mee gedaan, een vakantie en 2.291Km gereden. Naast de A5 had hij ook nog een Audi RS 7 Competition met zo beetje 620 PK. Daarnaast een Cadillac cabriolet uit 1957. Na 6 weken ontstond de discussie bij hem thuis, de RS 7 eruit of de A5 cabriolet werd een beetje druk in het “wagenparkje”. Het werd gelukkig de A5. Anders had ik deze misgelopen.

Bij het nagaan van de RDW gegevens het aantal eigenaren en het korte bezit van de vorige eigenaar had ik eerst wat wantrouwen. Maar na onderzoek, met o.a. hulp van mijn Audi dealer, maar ook na deiversen contact met de eigenaar was het vertrouwen er en was het ook een leuk contact. Hij had hem bij zijn zwager op zijn gebruikte auto site gezet. De onderhouds historie klopt helemaal. Altijd Audi dealer onderhouden op de laatste beurt na, die is door de VAKGARAGE Tema - Gomes in Middelburg gedaan.

Standaard zijn de sierlijsten van blank metaal en de grilrand chroom. De 1e eigenaar heeft dit allemaal glanzend zwart laten wrappen. Op zich best apart. Maar sinds de aankoop liep ik te dubben de zwarte wrap eraf te halen. Ik vind de blanke lijsten en rand onder de cabriokap toch wat mooier staan.

Alles eraf gehaald, beetje zonde van al het werk van de wrapper, maar ik vind het zo mooier.

Nog klein stukje zwart

Bij mijn eerste telefoontje in de A5 hoorde ik wel de beller, maar ze hoorden mij niet. Na onderzoek bleken de microfoontjes in de gordel, deze zitten in een aantal A5 cabriolet uitvoeringen, de TT Roadster en de R8 Spider, defect te zijn. Voor garantie kwam ik niet in aanmerking, de gordel zou gedraaid zitten en beschadigd zijn. Conclusie; Nieuwe gordel besteld, serieus duur, maar gelukkig wel met 20% korting, maar nog duur. De gordel laten inbouwen bij Bas van AudiRetrofit in Berlicum. Zelf waagde ik mij er niet aan en maar goed ook, redelijke klus waar je moet weten wat je doe. Ook moet de gordel softwarematig ingesteld worden.

De 3 microfoontjes

Weer compleet met nieuwe gordel. Omdat de microfontjes vlak bij je hoofd zitten is het geluid erg goed, zowel met kap open en dicht.

Weer helemaal tevreden, gelijk ook door Bas, Android Auto draadloos laten programmeren, ideaal, geen USB kabeltje meer nodig.

A4 Cabriolet

De standaard spiegelkappen voor zilveren vervangen, past mooi bij de raamstijl en lijsten.

Helemaal blije jongen.

17 september 2024 Audi A5 Cabriolet S Line 40 TFSI Launch edition