Nadat de A3 14 september verkocht was, was het op dat moment de mail berichten in de gaten houden van Mobile.de en Autoscout24.de in de zoekopdrachten. Hoe lang zou dit gaan duren. Er kwamen er een aantal voorbij, maar niet wat ik wilde. De zoekopdracht was bouwjaar 2020 en veel opties. Zo beetje de laatste voordat Audi stopte met de A3 cabriolet.
In het voorjaar ben ik ook bezig geweest met een A5 cabriolet, maar vond hem best wel fors in verhouding tot de A3 en ook niet onbelangrijk, de prijs op dat moment. Dit opzij gezet en me gaan richten tot een A3. Afgelopen dinsdagochtend tijdens bak koffie keek ik even op Marktplaats. Dan start je altijd met een startpagina en zag tussen alle kleine plaatjes een Quantum grijze Audi.
Klikte deze aan en zag dat het een A5 was. Toen ik de advertentie bekeek met de foto's was ik eigenlijk gelijk om. Helemaal de combinatie en opties zoals ik wilde bij een A3. Tevens was de prijs scherp. De A5 kwam weer boven drijven. Wel, niet, toch wel of niet. Duurder qua wegenbelasting en verzekering, verbruik is misschien iets meer, of niet, is een Milde Hybride motor. Mijn hersenen hadden even overwerk. Jose vond hem ook mooi, maar die laat eigenlijk wat auto’s betreft me gang gaan.
Een A5 Cabrio S Line TFSI met alle bedenkbare opties tot trekhaak toe af fabriek, maart 2020 en 58.558 km en aangeboden voor een scherpe prijs. Dit riep vragen op. De A5 stond in Kootwijkerbroek bij een kleine onderhoudsgarage annex benzinepomp en best groot touringcar bedrijf. Direct gebeld, ze vertelde dat de verkoper in het buitenland zat en er zaterdag weer zou zijn, ik kon wel naar hem mailen.
Half uur later belde hij al, hij was met de vrijwillige brandweer een weekje weg met partner in Belgïe, doen ze elk jaar.
Hij vertelde dat de A5 van zijn zwager was en de verkoop via hem ging, kon zijn zwager van de website gebruik maken. Verder had hij er geen bemoeienissen mee. Dus eigenlijk een particuliere verkoop, voor de zwager makkelijk. Hij vertelde dat de A5 in zeer nette staat verkeerde. Ik gaf mijn interesse aan en dat ik die dag nog zou komen kijken en met de vraag dat hij hem niet zou verkopen zodat ik niet voor niks 130 km heen zou gaan rijden.
Gelijk in auto gestapt, de Mii van Melanie, op naar Kootwijkerbroek. Daar stond de A5 in de werkplaats, een jonge monteur stond me te woord, de zwager was zijn oom. Ik was eigenlijk gelijk om, je vind hem mooi of niet mooi in deze combi, ik vond de A5 schitterend. Proefrondje gereden.
Adaptive cruise controle, B&O geluidinstallatie, verkeersborden herkening, lane assist, elec. lederen sportstoelen, acoustische kap, achteruitrij camera, inklapbare trekhaak, aircraft, virutual cockpit, matrix led verlichting, MMI Plus, PDC voor en achter, alarm klasse 5 met volgsysteem, enz., enz.
De eerste indrukken in de werkplaats
Deal gesloten! Vrijdag 20 september was vriend Leo zo aardig me zeer comfortabel in zijn Porsche Panamera naar Kootwijkerbroek te brengen. Openbaarvervoer vind ik een ramp en dan ook nog bijna 3 uur onderweg. 9 uur vertrokken en waren daar ongever 10:15 uur, verkeer was lekker rustig. De afhandeling ging gemoedelijk en prettig op een soort storing na met betalen bij ING via betaal app, het aan de telefoon hangen met ING medewerker koste klein uurtje. Om 11:49 uur was ik de nieuwe eigenaar.
De terugweg was stuk drukker, maar heerlijk open gereden met een geweldige sound van de B&O installatie. Een andere belevenis van rijden dan de A3, heerlijk relaxt, maar met veel vermogen.
En weer thuis
Stukje geschiedenis, wil altijd graag de historie van een auto weten. De A5 werd door Pon importeur 25-
De A5 is gekocht door de 1e Nederlandse eigenaar bij Audi dealer Van den Udenhout in Eindhoven op 04-
Ook heeft deze eigenaar de A5 laten chiptunen bij VAG Techniek met Stage 1 Hierdoor heeft de motor een vermogen gekregen van 245Pk. Zover ik begrijp om een fijner koppel te krijgen. Eerts wilde ik het eraf laten halen, de CD zit erbij, maar er zijn soortgelijke motoren van 2.0 die ook standaard 245Pk hebben en het rijd geweldig.
08-
De nieuwe eigenaar heeft er slechts 10 maanden in gereden. Na telefonisch contact gehad te hebben met hem, gaf hij aan, een fantastische fijne en mooie auto, maar de bagage ruimte met de kap open viel hem erg tegen, tijdens vakantie kon hij niet de nodige koffers kwijt. Zo te horen een echte auto liefhebber, had of heeft een Audi R8 Spider. De inruil op de A5 was een Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, begrijp dan ook de kleine kofferbak van de A5. Hij heeft zover ik het meekreeg van de nieuwe eigenaar de A5 geruild met een Audi S6. Hij wilde de S6 al enige tijd. Voor de ruil heeft hij de A5 nog een grote beurt laten geven. De teller stond toen op 52.267km
De eigenaar waar ik hem van kocht heeft er erg kort mee gedaan, nog wel een vakantie mee gereden, totaal zo 6.000km Naast de A5 had hij ook nog een Audi RS 7 competition met zo beetje 620 PK. Daarnaast een Cadillac cabriolet uit 1957. Na 6 weken ontstond de discussie bij hem thuis, de RS 7 eruit of de A5 cabriolet werd een beetje druk in het “wagenparkje”. Het werd gelukkig de A5. Anders had ik deze misgelopen.
Bij het nagaan van de RDW gegevens en het korte bezit van de vorige eigenaar had ik eerst wat wantrouwen. Maar na redelijk grondig onderzoek, met o.a. hulp van mijn Audi dealer, maar ook na het contact met de eigenaar was het vertrouwen er helemaal en was het ook een leuk contact. Hij had hem bij zijn zwager op zijn gebruikte auto site gezet. De onderhoudsgarage verkoopt ook kleinschalig gebruikte auto’s naast het best grote touringcar bedrijf en tankstation.
De onderhouds historie klopt helemaal. Altijd Audi dealer onderhouden op de laatste beurt na, die is door de VAKGARAGE Tema -
Standaard zijn de sierlijsten van blank metaal en de grilrand chroom. De 1e eigenaar heeft dit allemaal glanzend zwart laten wrappen. Op zich best apart. Maar sinds de aankoop liep ik te dubben de zwarte wrap eraf te halen. Ik vind de blanke lijsten en rand onder de cabriokap toch wat mooier staan.
Alles eraf gehaald, bij de gril ging het wat lastiger, maar voor de rest er zo af. Beetje zonde van al het werk wrapper, maar ik vind het zo mooier.
Nog klein stukje zwart
Bij mijn eerste telefoontje in de A5 hoorde ik wel de beller, maar ze hoorden mij niet. Na onderzoek bleken de microfoontjes in de gordel, deze zitten in een aantal A5 cabriolet uitvoeringen, de TT Roadster en de R8 Spider, defect te zijn. Voor garantie kwam ik niet in aanmerking, de gordel zou gedraaid zitten en beschadigd zijn. Conclusie; Nieuwe gordel besteld, serieus duur, maar gelukkig met 20% korting, maar nog duur. De gordel laten inbouwen bij Bas van AudiRetrofit in Berlicum. Zelf waagde ik mij er niet aan en maar goed ook, redelijke klus waar je moet weten wat je doe.
De 3 microfoontjes
Weer compleet met nieuwe gordel. Omdat de microfontjes vlak bij je hoofd zitten is het geluid erg goed, zowel met kap open en dicht.
Weer helemaal tevreden, gelijk ook door Bas, Android Auto draadloos laten programmeren, ideaal, geen USB kabeltje meer nodig.
De standaard spiegelkappen voor zilveren vervangen, past mooi zo bij de raamstijl en lijsten.