2006 YAMAHA FJR1300 A

15 JULI 2017

Een nieuwe baan, 37 km van huis deed mij beslissen de Honda Shadow te verkopen. Echt een mooi weer motor en niet echt wendbaar door de file’s heen. Tevens zou hij er ook niet echt mooier op worden, de in nieuw staat zal dan snel vergaan. Omdat de Shadow 1100 cc is dacht ik er “slim” aan te doen ook maar een toermotor met gelijk of meer vermogen aan te schaffen. Na zoekwerk een net exemplaar gevonden. Tja, de Shadow stond in Terneuzen, beetje het zuidelijkste puntje van Nederland, waarom dan niet naar het noorden. Franeker, daar stond de FJR. Dit keer bij een particulier. Diversen opties doorgenomen, hoe kom ik daar. Vriend Peter was zo aardig met de Golf ernaar toe te rijden, zodat ik met de FJR terug kon. 210 km moet te doen zijn. Op de foto’s zag hij er netjes uit, terplekke viel het toch iets tegen, maar de prijs was daar ook naar. Met nog niet echt veel ervaring, rijbewijs sinds november 2016 stapte ik op het toch wel best groot exemplaar. Even wennen, maar had vrij snel het gevoel er goed op te zitten. Aan vermogen geen gebrek, redelijk toer kanon. De sportuitlaten lieten lekker van zich horen.

Om makkelijker door het verkeer te manovreren heb ik de koffers eraf gelaten, vond hem zo ook een stuk sportiever ogen.

De eerste ritten was het behoorlijk wennen, met zo vrij grote motor door het altijd drukke verkeer, Botlek-Brienenoordbrug, A15/A16. Wellicht was ik nog te onervaren voor zo grote motor, of was deze echt meer voor grote ritten, van hier naar Zwitserland toeren. Na een korte tijd kwam ik helaas tot ontdekking dat het niet mijn ding was, voelde mij er niet lekker op. Ook de power was verleidelijk om er stevig van door te gaan.

METINGEN TOPSNELHEID 245 km/uur ACCELERATIE 0 – 100 km/uur 3,0 s 0 – 200 km/uur 4,9 s DOORTREKKEN 60 – 100 km/uur 4,1 s 100 – 140 km/uur 4,1

Eigenlijk had ik het meeste plezier met het rijden van woon/werk met de Kymco 50cc scooter. Zat er lekker op, erg wendbaar, maar het nadeel dat hij maar 60km ging, schoot toen al niet op naar het Weena. Capelle a/d/ IJssel was nog verder. Een reden om mij meer te gaan verdiepen in motor scooters. Al snel kwam ik tot ontdekking dat ze er vrij lomp en ook nog eens lelijk uitzagen. Tot ik de Yamaha T-Max 500 tegen kwam, maar dan wel het model na 2008. Model daarvoor was de eerste T-max met zover ik weet een 1 cilinder. Na wat research is het meer een kruising tussen ee motor en scooter, motor niet op achterwiel maar midden onderin, veel lovende reviews over deze scooter en hij ziet er ook nog sportief uit.

FJR op Marktplaats, sportuitlaten los verkocht en er de standaard pijpen op gezet. Op zoek naar T-Max model 2008. Wat mij tegenviel waren het aantal reacties op de FJR, niet eigenlijk. Na enige tijd zag ik een T-max uit 2011 tekoop staan. Te koop bij een motorzaak, een motorzaak met nogal zeer exclusieve sport motoren, ook race motoren. Het bleek een oud racer te zijn. Gilex motoren. Hij had interessen in de FJR. Afspraak gemaakt, 2 uurtjes eerder van mijn werk om direct naar Zaandam te rijden. De deal was snel gesloten, met niet teveel verlies de FJR ingeruild en met de T-max terug. Eigenlijk gelijk feest op de scooter. Heerlijk vlot, alleen maar gas geven, benen lekker op de treeplank en behoorlijk beschut. Geen natte voeten meer.


VERKOCHT

NAAR T-Max