Een SLK kopen in Duitsland en invoeren


Het is niet mijn eerste auto die ik heb ingevoerd, dit was in 1989  mijn Kever Cabriolet uit 1977. Deze kwam uit California, een heel ander verhaal dan een auto uit Duitsland "halen".  Daarna heb ik nog twee maal een Mazda MX5, Suzuki Cappuccino en een Mercedes C uit Duitsland ingevoerd. Het leukste en spannendste is eigenlijk het hele voor traject en de uiteindelijke koop. Op de sites www.mobile.de en www. autoscout24.de staan de meeste auto's aangeboden. Volgens mij  op autoscout de meeste particulieren. De prijzen die aangeboden worden door de handelaren en de dealers zijn over het algemeen vaste bedragen, veel gaat daar zoals wij in Nederland gewend zijn niet meer af. Bij een particulier kan dat anders liggen, in mijn geval deed de verkoper  € 800,-- van de vraagprijs af. De vorige auto's heb ik bij een handelaar/dealer gekocht, deze zette er een 5 dagen kenteken op......................................................................




...........................................Hier kon dan 5 dagen WA-Casco mee gereden worden, zo kon je dus makkelijk naar Nederland rijden. Alleen bij de koop van de SLK bij een particulier welke deze platen bij het "Verkehrsambt" wilde halen kreeg hij te horen dat je met deze platen helemaal Duitsland niet uit mocht. Heel jammer want nu moest ik een oprijwagen gaan regelen, een trekhaak heb ik niet dus een trailer ging niet lukken en tevens was het gewicht van de trailer en de SLK te zwaar voor mijn auto.

Ik loop wat vooruit op de zaken, terug naar het zoeken op internet. Dit is leuk, net een snoepwinkel. Dit is ook de grootste reden dat ik bijna altijd in Duitsland zoek, veel meer keus en ook toch wel een stukje goedkoper, alleen dit gaat niet altijd meer op. Gezien het geringe prijsverschil bij een wat oudere SLK was de keus snel gevallen op een 230 Kompressor in plaats van een 200 een beetje meer power is wel leuk. Bij uitgebreid zoeken vinkte ik aan 230, bouwjaar 1996 tot 1997, kleur zilver of zwart en minder dan 40.000 km. Dit waren mijn wensen, tevens zocht ik in postcode gebied 4 en 5 om niet "te ver" te moeten

Dit verhaal is van 2004, de mogelijkheden van tijdelijke kentekens en het invoeren van auto's zal nu anders zijn, ook  de faciliteiten.

Het benaderen van dealers/handelaren per e-mail levert niet altijd reacties op, ik denk dat ze mail uit Nederland niet altijd serieus nemen, anderen geven daarin tegen wel volop informatie. Aan de mail kan je ook wel enigszins opmaken met wat voor soort verkoper je te maken heb, de manier van terug mailen. Na strepen in het lijstje blijven er twee SLK's over. Mijn voorkeur ging uit naar een automaat  in de combinatie zoals ik de SLK zocht, 230, zwart leder (geen rood), weinig kilometers, airco en originele minimaal 16" velgen. Beide SLK's voldeden aan mijn wensen alleen het waren alle twee handgeschakelde. Ik probeerde beide SLK's op één dag te plannen voor een bezoek, de zwarte stond in Köln en de zilveren in Aken. Helaas was de verkoper van de zwarte SLK voor een twee weken in het buitenland. Bij nadere info kwam er ook naar voren dat er wat "gebruiks" krasjes op zaten. Ik ging dus voor de zilveren SLK. De eerste e-mail ging via Autoscout24.de naar de verkoper. Hierna volgt de e-mail wisseling tussen mij en de verkoper

-----Oorspronkelijk bericht-----

Van: Thomas Pxxxxxx [mailto:0xxxxxx6721@vodafone.de]

Verzonden: vrijdag 19 november 2004 10:01

Aan: philip.groenendijk@tiscali.nl

Onderwerp:


Sehr geehrter Herr Groenendijk,

vielen Dank für Ihr Interesse an dem angebotenen SLK 230 Kompressor.

Anbei einige Bilder des Autos! Falls Sie noch Fragen haben bitte einfach melden.


Mit freundlichem Gruß


Thomas Pxxxxxx

Von: Philip J. Groenendijk [mailto:philip.groenendijk@tiscali.nl]

Gesendet: Freitag, 19. November 2004 15:40

An: Thomas Pxxxxxx

Betreff: RE:


Herr Thomas Pxxxxxx,


Danke fur e-mail und bilder von SLK (sorry mein Deutsch ist schlecht, Niederlander)

Was meine sie in anzeige internet mit "NR-Fahrzeug und Zulassung 4-10"

Ist de SLK frei von kratsen und kleine parken beulen und sind die alu-felgen frei von kratsen durch parken.

Ist möglich wann ich SLK kauft um eine Kurzzeit-kenzzeichen zu regeln (mein rechnung)

Sind sie privatperson oder handler?


Mit freundlichem Gruss,

-----Oorspronkelijk bericht-----

Van: Thomas Pxxxxx [mailto:017xxxxxx721@vodafone.de]

Verzonden: vrijdag 19 november 2004 15:50

Aan: 'Philip J. Groenendijk'

Onderwerp: AW:


Hallo Herr Groendijk,


ich bin Privatperson!

NR-Fahrzeug bedeutet Nichtraucher.

Zulassung 04-10 bedeutet, dass das Fahrzeug mit einem Saisonkennzeichen April bis Oktober zugelassen ist.

Das Fahrzeug und die Felgen haben keinerlei Kratzer oder Beulen

Stossstange und Motorhaube sind vor 6 Wochen neu lackiert worden um Steinschläge zu entfernen.

Das Fahrzeug ist technisch und optisch super!

Wenn englisch für Sie verständlicher ist, gerne auch Korrespondenz auf englisch.


Mit freundlichem Gruß


Thomas Pxxxxx

Von: Philip J. Groenendijk [mailto:philip.groenendijk@tiscali.nl]

Gesendet: Freitag, 19. November 2004 18:21

An: Thomas Pxxxxx

Betreff: RE:


Thomas Pxxxxxx,


Philip ist auch gut, mein englisch ist ein bisschen besser aber sie sind Deutscher so ich probere Deutsch. (ich lerne so noch etwas)

Wie erklären sie die preis, ich suche ab www.mobile.de <http://www.mobile.de> und www.autoscout24.de <http://www.autoscout24.de> und sehe allerlei preisen


1-1998 45.000km automat € 15.900,-- handler

2-1998 50.000km € 13.990,-- privat

5-1997 68.000km € 14.900,-- handler

1-1998 45.000km € 15.900,-- handler

5-1997 42.000km automat € 14.500,-- privat


(Bei handler habe ich ein Kurzzeit-kenzzeichen um nach hause su fahren)

Dieses wochende will ich nach Deutschland angefahren um ein anzahl SLK 230 zu sehe.

Ist de preis erwägenswert (unterhandeln)


Mit freundlichem grusse,


Philip Groenendijk

-----Oorspronkelijk bericht-----

Van: Thomas Pxxxxxx [mailto:017xxxxxx721@vodafone.de]

Verzonden: vrijdag 19 november 2004 19:38

Aan: 'Philip J. Groenendijk'

Onderwerp: AW:


Hallo Philip,


das Auto ist recht gut ausgestattet, u.a. Klimanlage, CD & Bose Soundsystem, 4 x Airbag, Lenksäule mech. einstellbar, Feuerlöscher, Ledersitze, Sitzheizung, metallic, Alarmanlage + Neigungsmelder, Vorrüstung für Dachträgersystem …. Scheckheft gepfelgt, TÜV & ASU 6 Monate alt, neue Batterie dieses Jahr, 1. Hand und wie gesagt um die Steinschläge zu beseitigen vorne neu lackiert. Das Auto ist wie neu - super gepflegt - absolut nichts dran - und hat im Verhältnis zum Alter sehr wenig Kilometer da Zweitwagen.

Da meine Frau schwanger ist - ist ein 2-Sitzer nicht das richtige Auto, daher wollen wir es verkaufen.

Mein Preis für das Auto wäre bei Barzahlung €. 14.999,00.


Gruß


Thomas

Von: Philip J. Groenendijk [mailto:philip.groenendijk@tiscali.nl]

Gesendet: Freitag, 19. November 2004 21:05

An: Thomas Pxxxxx

Betreff: RE:


Thomas,


Das hört gut an, hast du keine problem wann ich ab sonntag angefahren um de SLK zu sehe.

Ist möglich eine bilder von hinten mit AMG nachschalldämpher zu mailen.


Gruss


Philip

-----Oorspronkelijk bericht-----

Van: Thomas Pxxxxx [mailto:01xxxxxx721@vodafone.de]

Verzonden: zaterdag 20 november 2004 16:34

Aan: 'Philip J. Groenendijk'

Onderwerp: AW:


Hallo Philip,


hier die Bilder des AMG Nachschalldämpfer!


Gruß


Thomas


P.S. Wann würdest Du morgen kommen?

Von: Philip J. Groenendijk [mailto:philip.groenendijk@tiscali.nl]

Gesendet: Sonntag, 21. November 2004 18:02

An: Thomas Pxxxxxx

Betreff: RE:


Thomas,


Nach ein tage SLK sehe und viel km sein wir zurück in Zuidland (30 km unther Rotterdam)

2 von 3 SLK sind hoch schön. 1 ist de SLK von du, ein sehr schöne SLK, was du e-mailde ist richtig.

Ich habe interesse in de SLK aber was ist de preis fur mir um nach Aachen zuruck zu komme.


Gruss,


Philip und Jose


[Philip J. Groenendijk] ----Oorspronkelijk bericht-----

Van: Thomas Pxxxxxx [mailto:01xxxxxxxx21@vodafone.de]

Verzonden: zondag 21 november 2004 18:32

Aan: 'Philip J. Groenendijk'

Onderwerp: AW:


Hallo Philip und Jose,


schön das Euch das Auto gefällt.

Im Internet steht das Auto mit €15.790,00 - für Euch kostet das Auto nur €14.999,00 und ich würde das Auto noch voll tanken.

Das Auto ist wie Ihr gesehen habt sein Geld wert, sehr guter Zustand, keine Kratzer, Beulen etc. und auch mit neuer Batterie.


€14.999,00 ist mein letzter Preis!


Gruß


Thomas

Von: Philip J. Groenendijk [mailto:philip.groenendijk@tiscali.nl]

Gesendet: Sonntag, 21. November 2004 19:05

An: Thomas Pxxxxxx

Betreff: RE:


Thomas,


OK, wir haben einen kauf fur € 14.999,--.

Ich habe vertrauen das de SLK gut ist und ich habe vertrauen in du.

Sollen ich geld überweisen (telebanking) fur das Kurzzeit kenzeichen?

Wenn möglich komme ich Freitag mittag oder Sonntag (leider bin ich Samstag geschäftlich verhindert)

(was ist Deutsch doch lästig)


Gruss,


Philip


zo 21-11-2004 19:35


Herzlichen Glückwunsch!


Ich besorge die Kennzeichen diese Woche und gebe Dir bescheid wie teuer das ist.

Das finanzielle regeln wir dann alles zusammen bei Fahrzeugübergabe.

Kannst Du mir Deine Adresse geben, dann kann ich den Kaufvertrag bereits vorbereiten!?


Viele Grüße


Thomas

Eigenlijk hebben we dus maar één SLK gezien en Vrijdag 19 november was de eerste mail en zondag 21 november was de koop beklonken het kan dus snel gaan, de zwarte kwam niet uit op die dag. Maar onze indruk was direct goed. Ter plekke wilde ik niet direct "ik koop hem" roepen wel waren er nog drie andere personen die interesse hadden. De SLK stond in een ruime garage, hij diende als "derde" auto. Hij zelf reed in een Mercedes E voor zijn werk en er stond nog een BMW 3 Touring in de garage waar zijn vrouw mee reed. De SLK stond er echt als nieuw bij, 33.000 km voor een SLK uit 1997 is niet veel. Hij was ook de eerste eigenaar en had een seizoen kenteken van april tot oktober daarna stond de wagen de rest van het jaar stil. Hij pompte dan de banden op 4 atm om plekken in de banden te voorkomen. We vertelden hem dat we nog naar een paar SLK's gingen kijken en verlieten vrij snel weer Aken richting huis. Beide waren we het er over eens dat de SLK goed was. Thuis gekomen hebben we maar direct gemaild dat we hem wilden hebben nadat we toch nog even naar de uiterste prijs vroegen, die bleef hetzelfde.


Dit is eigenlijk het leukste deel van de koop. Natuurlijk het halen van de SLK is ook leuk maar de spanning van het zoeken is weg.


Het halen van de SLK ging anders dan dat de bedoeling was. Het vijfdagenkenteken was niet mogelijk, Thomas had geïnformeerd bij het "Verkehrsambt" en rijden met die platen in buitenland was verboden. Dat was even minder want nu moest er een trailer of oprijwagen geregeld worden. Een trekhaak heb ik niet en een trailer met SLK erop zou ook te zwaar worden voor de A3. Op zoek naar een oprijwagen. Dat viel niet mee omdat ik geen groot rijbewijs heb en de oprijwagens met klein rijbewijs geen 1.200 kg mogen vervoeren, max 900 kg. Na veel belletjes kwam ik bij verhuurbedrijf Wolders in Rotterdam centrum terecht. Dit bedrijf had een oprijwagen staan die tot 1.200 kg ging, achteraf is dit echt het maximum er is dan 10% bij opgeteld of zo. Toen ik de wagen ging ophalen dacht het persoon dat het voor in de buurt was, kwam nog een groene kaart bij en hij wist niet of die 1.200 kg ook in Duitsland mocht. Tja, we hadden niet veel keus, deze of volgens mij niets. De oprijwagen stond om de hoek, maar goed ook anders had ik misschien wel nee gezegd. Zag er toch wel anders uit dan op de foto. Het is 16.00 uur en we vertrekken uit Rotterdam centrum richting Aken. Het is al schemer, het regent en het is druk op de weg. Het kost veel tijd om de stad uit te komen om de weg naar de rijksweg te vervolgen. Bij Breda is de eerste file, de verlichting van de oprijwagen is slecht en de dachboard verlichting doet het niet. De top ligt op 82 km per uur en schieten niet op.Turend in het donker rijden we richting Aken. 19.00 uur gaan we..........................

.....................niet halen. Ik bel Thomas op dat we later aan gaan komen. 21.00 uur rijden we het buitenwijk van Aken binnen. We parkeren de oprijwagen voor de deur en bellen bij Thomas aan. Binnen regelen we alle papieren en rekenen het bedrag af. We gaan naar de garage waar de SLK staat te glimmen. Thomas rijd hem naar buiten, nu hij van ons is, is het de bedoeling dat ik hem op de oprijwagen rijd. Voorzichtig rij ik in de SLK richting de oprijplaten, met aan wijzigen van Thomas en mijn partner rij ik voorzichtig de oprijplaten op. Wanneer de SLK met de voorwielen op de wagen staat maar met de achterwielen in de knik straat en oprij plaat slippen de achterwilen door. Dit ga zo niet lukken, het zal met een aanloopje moeten. Dit is voor de adrenaline wel leuk maar als dat door je eigen lichaam stroomt is dat wel minder. Thomas zijn blik is "gaat dit wel goed komen" en is blij dat hij de poen al in de zak hebt. Met een "dotje" gas schiet de SLK de oprijwagen op, de lengte van de SLK is ongeveer net zolang als de oprijwagen. Ik zie de cabine heel snel in het zicht komen en trap abrupt op de rem. Een beetje schuin staat de SLK stil boven op de oprijwagen. "Niets meer aan doen denk ik". Met een onmeetbare hartslag stap ik de SLK uit en roep "dit nooit meer" verschrikkelijk maar hij staat erop. achteraf had ik ook de lier kunnen gebruiken maar beschadigingen waren dan ook niet uitgesloten. Wel zette ik hem met de lier vast aan het sleep oog. De meegeleverde banden met spanners gebruikte we om de SLK beter vast te zetten. We geven Thomas een hand en vertrekken naar Nederland. Net buiten het dorpje moeten we een lichte helling op, de wagen zakt terug naar 30 km per uur en meer zit er niet in. Door het heuvelachtige landschap rijden we voorop in de file. Uiterst traag heuvel op, heuvel af. Net voor de rijksweg willen we toch nog even de banden en spanners controleren. De SLK ziet en voelt voor het eerst regen, bij een benzine pomp stoppen we even en zeten alles goed vast. Een tocht naar Zuidland zetten we in, uiterst langzaam gaan we de nacht in. Rond 2 uur in de nacht rijden we Zuidland binnen. We rijden de wagen naar de voetbalvelden net buiten het dorp. De lier en de diesel maken te veel herrie om de wagen in de straat eraf te halen. Op de parkeerplaats van de voetbalvelden halen we de SLK van de oprijwagen af. Hij is er vooruit op gegeaan dus moet er achteuit af. Voorzichtig zet ik hem in de achteruit en langzaam rijd de SLK de oprijwagen af. Half op de wagen blijft de SLK hangen. "SHIT!!! wat is dit" Na onderzoek blijkt dat er een ijzeren plaat iets omhoog steekt en de RVS uitlaatpot daar achter blijft hangen.

Tja, midden in de nacht sta je daar, wat nu. Het enige wat overbleef na wat overwegingen is toch proberen eraf te rijden. Met een beetje meer gas rijd ik de oprijwagen af een doffe tik en voor ik het weet staat hij op Zuidlandse bodem.

Na onderzoek is er geen schade te zien. De SLK parkeren we in de voortuin en dan moet de oprijwagen nog teruggebracht worden. De andere ochtend moest ik om 9 uur in de Ahoy zijn. Het word een korte nacht maar wel voldaan. De SLK staat blinkend in de voortuin.

Omdat de Barchetta nog niet verkocht is besluit ik de SLK tijdelijk bij een vriend welke bedrijfsleider is bij een garagebedrijf te stallen. Tevens kan ik hem daar op mijn gemak wassen en in de was zetten. Uit stofzuigen is niet nodig, de SLK is werkelijk als nieuw.

Klaar voor de RDW en Douane.


Er is een afspraak gemaakt met de RDW, nodig is het chassisnummer van de SLK, merk en type. Tevens geef ik door dat ik een dag kenteken wil hebben, hiermee kan je de dag van keuring op een zelfgemaakte kenteken plaat wit met zwarte letters en met een tijdelijk kenteken (dag geldig) naar de keuring rijden. Een kwartier voor tijd kom ik in Zwijndrecht aan, meld me en ik kan wachten op de keuring, gelukkig zit tegenwoordig de Douane en RDW in één gebouw. Vrij vlot ben ik aan de beurt, de SLK wordt  in de garage gereden waar de keurmeesters de keuring doen. Binnen een kwartier sta ik weer buiten, geen problemen. Dan naar de Douane.

IMPORTEREN

Philip J Groenendijk