In 1993 liep AUTO RAI in Amsterdam, daar stond toen de Suzuki Cappuccino, zo beetje de kleinste cabriolet die er was. Eigenlijk een coupe, targa en cabrio in één. Het dak bestaat uit drie aluminium delen, mooi zwart gelakt, deze konden worden weggenomen en paste in een hoes exact in de kofferbak(je). Nu was het een targa, maar wel zonder bergruimte.
Door een hendel over te halen kon de achterruit, soort rol beugel weg klappen. Er ontstond zo een volledige cabrio.
De Cappuccino was al in Japan op de markt, het exemplaar wat op de RAI stond zat het stuur rechts. Of de Cappuccino
naar Nederland zou komen was nog niet zeker, achteraf is dit ook niet gebeurd zover ik weet.
In 1999 kwam ik de Cappuccino weer tegen bij een Cabrio bijeenkomst in Auto Tron Rosmalen. Weer gecharmeerd van het kleine karretje, heel bijzonder.
In 1999 stonden er in Rosmalen er een stuk of vier met de eigenaren erbij. Er was een club van, er waren zo beetje op dat
moment 25 stuks in Nederland, unieker dan een Ferrari. Dat bleek ook toen ik er naar op zoek ging. In Nederland wilde
niemand hem weg doen en die te koop stond was behoorlijk gebruikt, veel kilometers erop.
Ja het kriebelde alweer, de MX5 beviel uitstekend maar zo Cappuccino was unieker, www.mobile.de en www.autoscout24.de
werden weer regelmatig afgezocht. Het zoeken hield vrij snel op, in heel Duitsland stonden er een stuk of 5 te koop.
Exemplaren met 500 km op de teller en 100.000 km. Prijzen van laag tot absurd.
3 cilinders, 657 cc met Turbo en 700 kilo zwaar, een luxe kart onder de 8 seconden naar de 100 km. Normale de begrensde
top 140 km. Wanneer de begrenzer er af was gehaald een top boven de 200 km. In Nederland was in 1993 de nieuw prijs
Fl. 45.000,–, heel veel geld voor zo’n kleine auto.
Op internet vond ik een rode met een km stand van rond de 30.000 km en een redelijke prijs, bij een particulier ergens in
de buurt van Dortmund. De verkoper stuurde mij diversen foto’s. Op de foto’s zag de Cappuccino er goed uit en we maakten
een afspraak. Overtuigd dat het een mooie Cappuccino zou zijn ging ervan uit dat de deal rond zou komen. Het mail verhaal klonk goed de foto’s waren goed wat kon er mis gaan.
Mijn auto had geen trekhaak, kosten en moeite gespaard, een auto gehuurd met trekhaak en een trailer bij de plaatselijke
garage geleend. Met vriend, Peter, op naar Duitsland. In een woonwijk kwamen aan. Onze eerste blikken op de Cappuccino vielen al direct tegen, op de foto’s zag het er allemaal wat beter uit. Delen waren overgespoten en alles was wat smoezelig, na 10 minuten waren we al weer vertrokken, zo zie je maar ook van goede foto’s kan je er niet van uit gaan dat het allemaal OK is. Hoe enthousiast we heen gingen, teleurgesteld en een stuk stiller reden we weer naar huis.
Op 5-
De toer rit met de Cappuccino leden in Zeeland bij het Watersnood museum. De voorste rode heeft het achter raam omhoog als een Targa.
Ongelooflijk leuke autootjes zijn het. Ik had bij de invoer papieren een verklaring bij uit Duitsland dat er kleine nummer.
borden op mochten, met wat gezeur bij RDW kreeg ik toestemming.
Past er bijna 2X in
Signalement
Merk
Suzuki
Model
Cappuccino
Carrosserie
2-
Transmissie
5 versnellingen handgeschakeld
Nieuwprijs
€ 21.779
(Fl. 49.000,-
11 april 2001
Als je hem voor het eerst ziet, lijkt het wel een speelgoedauto. Maar achter het stuur voelt hij aan als een kruising tussen een kart en een sportscar. Want de driftige Cappuccino is heel wat mans.
Hoewel de Japanse automerken dagelijks bewijzen dat ze als geen ander inspelen op de wensen van de doorsnee-
Het is alleen jammer dat al dat heen-
Voor je investering krijg je echter wél vier auto’s voor de deur: een Hardtop, een T-
Nu is de Cappuccino sowieso geen auto voor lange ritten, want zijn motor is flink rumoerig, de vering is zeer oncomfortabel en voor de westerse anatomie is de zitruimte aan de krappe kant. Daar komt nog bij dat topsnelheid volgens de Japanse voorschriften is begrensd tot 140 km/h en dat kan vooral bij het inhalen op de buitenlandse snelweg knap hinderlijk zijn.(Mijn exemplaar was onberensd en ging over de 200 km/h)
Zo’n opsomming wekt de indruk alsof de Cappuccino het alleen van zijn leuke gezichtje moet hebben, maar pas op: als je er eenmaal in gereden hebt, raak je er met huid en haar aan verslingerd. Want met al zijn beperkingen biedt die kleine Suzuki een hoeveelheid rijplezier die je bij weinig hedendaagse GT’s aantreft. In nuchtere cijfers uitgedrukt is de Cappuccino helemaal niet zo’n snelheidsmonster, maar op de korte baan is dit sublieme rijmachientje onverslaanbaar. Tot zo’n 80 km/h trekt hij op als een waanzinnige, met z’n directe besturing laat hij zich als een ware slalomspecialist over bochtenrijke trajecten sleuren en in het grensbereik is hij als rechtgeaarde achterwielaandrijver bijna intuïtief en speels met het gaspedaal te corrigeren.
Japans speelgoed
De Japanners hebben altijd al een voorkeur voor dit soort speelgoed gehad. De Cappuccino doet dan ook onweerstaanbaar denken aan de Honda S800 van zo’n 25 jaar geleden. Maar de Cappuccino bewijst wel dat de techniek niet heeft stilgestaan. Zo is zijn motorgedrag veel gezeglijker dan dat van de zeer ’piekige’ Honda. De turbo zorgt voor een heel gelijkmatige vermogenstoename en ’onderin’ is de Suzuki-
Wat bij de Cappuccino de meeste bewondering afdwingt is zijn superieure miniatuurtechniek. Zoals het 657 cc driecilinder turbomotortje mèt interkoeler en vier klepjes per cilinder, dat zich vrolijk tot 8000 toeren laat opjagen. Samen met het ultrakort schakelende vijfbakje en de flitsend reagerende besturing geeft dat snerpende mini-
Zowel wat zijn rijgedrag als zijn uitrusting en zijn kameleon-
2001
Op zoek naar een beter exemplaar, achteraf was rood niet de juiste keuze, verkleuringen met kunststof en metalen delen
kwamen regelmatig voor. De keuze was nu gevallen op een zilveren, zilver eigenlijk altijd goed voor een auto, de lijnen komen zo het beste over.
Als nieuw werd er op de site van DLS auto’s vermeld. Er stond iets van 1.800 miles op en had een groot deel van zijn bestaan in de showroom gestaan bij een Suzuki dealer. 1.800 miles en 7 jaar oud 31-
Dit keer was een oplegger niet nodig, de verkoper had een 5 dagen kenteken geregeld, de afstand was “iets” verder.
Bij Stuttgart, Fellbach www.dls-
Plan was dat Jose terug zou rijden met de Cappuccino, lang dagje Duitsland. Ik had op de site al gezien dat hij redelijk
exclusieve auto’s verkocht. Dit was echte de kleinste in zijn collectie maar net zo exclusief als de Porsche, Jaguar,
Cobra en andere sportwagens die hij te koop had staan.
Geen woord gelogen, volledig verbaasd, zag er niet alleen uit als nieuw, hij rook nog nieuw, ongelooflijk.
De lange rit werd beloond, de verkoper vertelde dat net een uur terug een bekende Italiaanse voetballer was vertrokken met een dikke Ferrari. Wij gingen met de kleinste sportwagen ervan door.
Op de autobaan trok ik even op de linker baan een beetje door, de Cappuccino bleef netjes zonder problemen achter mij. Geweldig om dat kleine sportkarretje tussen die dikke Duitse bakken te zien manoeuvreren.
1.800 miles !
Het dak wat uit drie delen bestond, middengedeelte kon blijven zitten. Dan was het een T-
A3 Cabriolet |
Golf Cabriolet |
Auto verleden |
SLK |
DE KEVER |
GOLF |
MX5 MIATA |
MX5 |
MINI |
CAPPUCCINO |
BARCHETTA |
Cascada |
AUDI |
IMPORT |
Proefrit Z1 |
Golf Cabrio GTi |
AMG Ombouw |
HET DAK |
CLOSE UP |
SLK FOTO's |
AUDI |
TT |
AUDI verleden |
PDC inbouw |
Zwitserland 2007 |
Zwitserland 2008 |
Zwitserland 2009 |
ZHE Rit |
Duitsland 2010 |
Engeland 2011 |
Duitsland 2012 |
Fiesch 2013 |
BMW Cruisers 2018 |
BMW Cruisers 2019 |
HONDA |
YAMAHA |
BMW |
FJR 1300 |
T-Max 500 |
Rijvaardigheidstraining |
TUINKLUS |
VIJVER AANPASSING |
Weer anders |
DJOLLY |
BRONNIE |
THE WHO |
David Bowie |
PRINCE |
FILMPJES |
FOTO's |
TwoFace |
DJI PHANTOM |
DJI Mavic Mini |
DJI MINI 2 |
Bally Wizard |
DIORAMA |
VOLHARDING 1 |
Huizen |
BEMO Modelspoor |
Revell R1200C |
LAMBORGHINI |
CREATIEF |
THE WHO vervolg |