Home TUIN

YAMAHA T-Max 500

2004

2008

2017



Model history

2001–2003

2004–2007

2008–2011

2012–2014

2015–2016

2017—

Veel creaties mogelijk

Voor mij moet hij puur als woon/werk  dienen, wel wat extra aanpassingen gedaan.

Het windscherm was het grootste probleem. Boven de 80 km krijg je bij het standaard geleverde scherm een behoorlijk gebulder om de helm heen. Een turbilentie geluid wat knap irritant is. Eerst een klapschermpje er boven op gemonteerd. Hielp niet echt. Toen een laag sportief scherm met klap spoiler. Een stuk beter maar wel bij 120 volop in de wind zitten. Gebulder was wel weg maar de windgeluiden namen ook ook toe. Bij het merk Givi kwam ik een gelijk scherm als de standaard tegen, alleen 16 cm hoger. Dit bevalt goed, het gebulder is stuk minder, verdragelijk en je zit goed beschut.

Uiteraard is de auto een stuk comfortabeler, maar de vrijheid en geen files meer is ideaal. De T-Max manoeuvreert heerlijk tussen de auto’s door, is vlot en erg wendbaar.

Weer het gevoel van het eerste scooterrijden is weer terug.

Acculaadsnoer aangebracht

Door simpel 40mm pvc afvoerbuis moffen te nemen en op te vullen met hout kun je het ruggesteuntje iets verhogen op de buddyseat. Zit prettiger en staat mooier

Handvat spoilers en het sportieve windscherm. Helaas voldeed het scherm niet naar mijn zin, staat stuk beter dan zo groot scherm.

Het hoge Givi scherm. Eerst even provisorisch gemonteerd, wilde weten of het goed werkte.


Zij skirts voor meer comfort.

Het nieuwe model 2008 is uiterlijk wat strakker geworden, tevens voorzien van een dubbele schijfrem in het voorwiel, met abs bovendien. Gebleven zijn de (voor een motorscooter) grote wielen en het (voor een motorscooter) lage onafgeveerde gewicht. Zeker niet onbelangrijk, want de enige makke van reguliere motorscooters is juist de (vergeleken met een motorfiets) mindere wegligging, gevoeligheid voor oneffenheden in het wegdek et cetera. Dat wortelt allemaal in kleine wielen, (te) eenvoudige vering vóór en de montage van de halve aandrijflijn op het achterwiel. Die moet namelijk meeveren met de achterdemper en daar knapt de wegligging niet van op.

De TMAX is qua constructie feitelijk een volwaardige wegmotor, maar dan met automatische versnellingsbak, in motorscootervermomming. De voordelen van een motorfiets, gecombineerd met de voordelen van een motorscooter. Zo simpel.

12-09-2017