Veranda

Een veranda/overkapping altijd leuk gevonden. Omdat we op het noorden zitten niet direct noodzakelijk. Dus jaren zonder gedaan. Bij de aanschaf van mijn scooter voor woonwerkverkeer (schurft aan openbaarvervoer) Was ik op zoek naar een afdak.

Als de scooter elke dag in weer en wind staat wordt hij er niet beter van en nu ik de motor heb aangeschaft helemaal een ideale oplossing.

Zoeken op het internet leverde diversen soorten mogelijkheden op, Kisten, kasten, afdakjes, schuurtjes enz. Via diversen sites kwam ik bij veranda’s uit, metaal en hout. Hout vaak met onnodige tierelantijntjes. Totdat ik een strakken vond, geen toestanden gewoon glad en strak. Helaas waren de dakplaten van opaal, niet echt doorschijnend. De veranda’s waren alleen op voorraad en niet meer te bestellen. Fabriek was inmiddels failliet. Maar het was wel top kwaliteit, helemaal compleet. Alleen nog in de maten 6 en 4 meter. En hebben iets meer dan 8 nodig. Mijn partner merkte op om er dan twee van vier te nemen. In hout kan je zagen :-) Mochten de dakplaten in opaal tegenvallen dan zou er altijd helder nog op kunnen.

Bestelling gedaan en aan de slag. Zo nu en dan was de hulp nodig van de partner, maar nagenoeg is het in je eentje te doen.

De veranda was besteld bij van Kooten in Numansdorp. Een perfect bedrijf met veel service en buitengewoon aardig geholpen. Ook de chauffeur was uiters correct en vriendelijk, een aanrader dus.

De 3 betonnen (wat er later 4 moesten zijn) poeren heb ik er appart bijbesteld voor de draagpalen stevig te plaatsen.

Het begin is er

Iets waar ik tegenop zat, was de gaten graven om de betonpeoren in te plaatsen voor de palen. Harde klei en 60 cm diep en 15x15 cm zijn de poeren.

Weer niet meer hoe ik er op kwam maar een grondbor met motoraandrijving was snel gehuurd. Echt een fluitje van een cent. Gassen en in een mum van seconden heb je een gat van 20cm doorsnee.

Uitmeten was het lastigste. Achteraf is er best nog wel een speling. Alleen wanneer je dit nooit eerder gedaan heb loop je tijdens het opbouwen tegen diversen problemen die achteraf makkelijk te voorkomen waren. Op een klein foutje stat de veranda er gelukkig perfect bij.

Boven de vijver was even denkwerk. Een paal eronder of een andere optie. Gelukig stond de paal dicht bij de muur en  de rand van de vijver. De rand van de vijver een een watervaste muliplek rand met daarop een Chinees hardsteen rand. Daarop laten rusten zou geen probleem moeten zijn. Met 2 stevige grote plankdragers welke ik nog had liggen moest het een stevige contructie worden. Tijdelijk even met een balk onderstut. Eigenlijk best een leuke klus De vijverfilter zal later verplaatst worden naar het begin van de vijver, of eind als er geen begin is.

Tijdens het opbouwen heb ik lopen piekeren hoe de regenafvoer pijp. Eerste instantie dacht ik een gat te maken in het dak. Bij nader inzien loopt nu het water wat vanaf verdieping 1 komt over het dak de afvoerpijp in van de veranda.

De paal constructie nu beter zichtbaar. De vissen kunnen straks gedeeltelijk droog zwemmen.

De voerautomaat hangt droog onder de veranda en makkelijker te vullen

De opaal platen vallen toch tegen qua licht, op marktplaats gezet en nieuwe heldere platen besteld. Dit scheelt echt aanzienlijk. Mede dat we op het noorden zitten. Op het zuiden zou het ideaal zijn.

Even een heerlijk zitje gecriëeerd

Zo “hangt” de paal boven water.

Ideaal voor fietsonderhoud, paar schommelhaken in de balk. En tevens een mooie parkeerplek voor de Yamaha. De scooter is inmiddels verkocht.

Het gedeelte waar de wind en regen op staat met een raamwerk en persplex glas tussen muur en paal gemaakt.

Dit scheelt enorm, echter de regen komt een cm 30/40 nog naar binnen en klettert op de grond. Er zit nog een ruimte van 25cm tussen schutting en raamwerk.

Oplossing was eerst een verandazeil laten maken, maar mijn partner had een beter idee. En het is ook niet eens zichtbaar.

Een strook Trespa tussen schutting en raamwerk, perfect. En het loopt nog schuin af ook.

Laat de regen en winter maar komen, voor het stof een hoes over de motor, nat zal hij niet worden, zolang er niet mee gereden word.

Even een klus geweest, maar het is ideaal niet direct in de regen te staan wanneer de schuifpui open gaat en niet naar binnen hoef voor een buitje.

Beetje klussen aan de motor of dergelijk is perfect.