MIJN AUDI VERLEDEN

1993.

Tijdens een schade reparatie van mijn auto kreeg ik een Audi 80 mee, een witte. In die periode was Audi in opmars en populair aan het worden, toen was het nog Mercedes en daarna BMW die de premium merken waren. Met de komst van dit model Audi 80 riep het Audi concern, over 10 jaar staan wij met Audi gelijk als Mercedes en BMW, ze maakte dit waar. En dit doen ze nog steeds.

Een dag vertoeven in de Audi 80 was geweldige ervaring, op dat moment had ik een Suzuki Swift, niet echt een eerlijke vergelijking. De stilte in de Audi, het comfort was een nieuwe ervaring. Met mijn werk ging het ook steeds beter dus een goed moment om voor een Audi 80 te gaan. Een dorp verder, Heerjansdam had een garagebedrijf een Audi 80 staan, op gas. Dus veel km op de teller, iets van 100.000, maar daar was de prijs ook naar.


Onze eerste Audi uit 1990 was een feit, 3 jaar oud met 100.000 km, zelf nog 35.000 probleemloos er bij gezet.

Elke zaterdag werd de Audi met de hand gewassen, wasstraten waren toen nog met van die nylon borstels, niet echt fijn als autoliefhebber.


Na ruim een jaar zag ik in Stellendam een Audi 80 staan, de gefacelifte, de achtekant en voorkant waren dikker geworden.

Via de garage in Heerjansdam waar ik de 1e Audi 80 kocht heb ik de 1e Audi ingeruild en de Zilveren aangeschaft.

Een week later in de zilveren Audi 80.

Het cabrio virus kwam weer naar boven toen ik met een kennis ging kijken naar de nieuwe Audi A4, de opvolger van de Audi 80. Audi legde de lat nog hoger bij de A4 qua afwerking. In deze showroom stond ook de toen nieuwe Golf cabriolet. Mijn oog viel hier op en zag hoe ruim deze auto was en zag me al door Zuid-Frankrijk rijden met de kinderen achterin. Dit werd de nieuwe gezinsauto, camperen deden we niet, huurde altijd een huis tijdens de vakantie. Dus veel bagageruimte was niet nodig, al was het toch nog stevig proppen.

De Audi 80 werd ingeruild. De Golf Cabriolet in Rolling Stone uitvoering werd besteld.



Met heel veel plezier in de Golf Cabriolet gereden, maar de kinderen groeide en als gezinsauto werd het toch allemaal wat krap. Op naar een echte gezinsauto, een station, bij Audi heet dit Avant.

In Badhoevedorp stond een nieuwe Audi Avant donkerblauw metalic. Stond al op kenteken om de bonus van het vorige jaar nog mee te pikken. Er ging dus een fikse korting af. De Golf cabriolet werd ingeruild en de deal was na uiteraard paar slapeloze nachten gesloten.

Onze eerste nieuwe Audi, een Audi A4 Avant, in de deal zaten ook een stel mooie, toen was dit nog groot formaat, 16 inch velgen. Helaas had dit model geen sportonderstel, achteraf Sachs veren en dempers laten monteren. Een geweldige strak stuurde auto.Tijdens een rijvaardigheidstrainingsdag in Goes werd dit door de docent ook bevestigd. De Eelandproef was toen gesprek van de dag n.a.v. op de markt brengen van de Mercedes A De A4 deed dit glansrijk, ook bij meer dan 80 km. De norm was toen iets van 50 km bij de training. Sportonderstel en ABS hielpen er enorm bij.


Toen ruilde ik nog na twee de auto’s in. Het werd weer tijd, een gefacelifte A4, nu met airco. De blauwe had dit nog niet, was ook toen nog niet populair. Maar tijdens een rit in Zuid-Frankrijk kwamen we in de file, niet leuk met een donker blauwe auto. Toen gaf ik gelijk aan, de volgende moet met airco zijn. Mooie reden dus ook om hem in te ruilen.

Het werd een zilveren, gekocht 25-05-1999 in Sliedrecht bij Ames, daar werkte vriend Bert toen.

Na ruim twee jaar (2002) begon het weer te kriebelen. Weer een nieuwe zag ik niet meer zitten gezien de afschrijvingen, jong gebruikt had mijn voorkeur. Toen dacht ik aan een de Saab Cabrio, daar was ik weg van. Maar na een stevige proefrit haalde deze niet het niveau van Audi. De A4 cabrio vond ik te duur. Ik werd getipt door vriend Bert dat er een één jaar oude A4 binnen kwam bij hem, een vrij dikke uitvoering. Leder, automaat (Multitronic) eigenlijk  achteraf de mooiste die we gehad hebben, geen Avant, maar een sedan.

Een heerlijke auto, zeker met de multitronic in de bergen rijden.

Ik veranderde van baan, daar kreeg ik een lease auto, maar het eerste jaar na vast contract pas te bestellen. De Audi A4 op Marktplaats gezet, wilde niet tot laatste moment wachten, de tijdelijk auto die ik zou krijgen was een “kale” VW Golf 1.2 of zo. Om daar mee naar  Portugal te rijden met de vakantie zag ik niet zitten, zeker niet de niet airco ervaring. Ik was de Audi sneller kwijt dat ik verwachte, voor een zeer goede prijs. Op zoek naar een degelijke reisauto, waar ik al eerder een Susuki Cappuccino had gekocht, Felbach bij Stuttgart stond een Mercedes C, ongelooflijk oubollig maar wel superbak om mee naar Portugal te rijden.

Deze moest het jaar overbruggen tot de leaseauto.

Weer een automaat, gewoon een super degelijke auto, die mij na een slaappoging op de snelweg toch wel  in veiligheid heeft gebracht met het gezin.

Om de leaseprijs en bijtelling in toom te houden werd het de Audi A3 Ambition, toen alleen nog als 3 deurs en nog zonder de single gril.

22-3-2004 was de afleverdatum en 23-3-2004 stond ik met Melvin in hartje Londen, navi viel uit in Londen, tijdelijke spannende momenten waarbij Melvin via het schermpje van de PDA Navi ons door Londen loodste om die avond naar The Who te gaan

Hartje Londen, enige met NL kenteken en de kust bij Dover

Toen gebruikelijk dat het leasecontract 4 jaar liep, later werd dit 5 jaar.

Dus na 4 jaar een nieuwe A3 uitzoeken. Inmiddels was de Sportback er en een 2.0 Diesel met veel Pk’s

Een ongelooflijk strak stuurende en zeer vlotte Audi A3 Ambition

Op de vorige Ambition, uiteraard met sportonderstel zaten 17”velgen, de wielen werden steeds groter. Met de A4 Avant was 16” al veel nu is 18” ”normaal” De nieuwe werd dan ook met 18”geleverd en sportonderstel.

Ergens in Frankrijk

En toen kwam er een einde aan carriere als Hypotheekadviseur. Het is 2012 en bij de werkgever werd er knap gesneden en ik werd met nog een aantal boventallig. Voor het eerste van mijn leven een WW (UWV) uitkering aanvragen. De Merceds SLK moest het veld ruimen voor een 4 persoonsauto, met ze 3e in een tweezitter gaat niet. Maar ik wilde wel cabrio blijven rijden. Oplossing een Audi A4 cabriolet.

Geweldige auto, helemaal top.

Maar slechts ruim een jaar in gereden, inkomen was uiteraard niet meer wat het was, werk was er niet in het vooruitzicht. Ik dacht, laten we het nog zuiniger aan doen en een kleine auto aanschaffen waar we jaren mee kunnen doen, wel een Audi. De A4 Cabrio kon ik particulier goed kwijt en bij een Audi dealer in Goes stond een demo Audi A1 Sportback Ambition, de compleetste die er was, dikke 1.4, multitronic, leder, navi een waslijst vol opties, net een jaar oud.

Een volwassen rijdende Audi, je had niet het idee om in een kleine auto te zitten, de 1.4 was behoorlijk rap, met het sportonderstel super strak sturend. Wel hobbelig in het begin, maar dat lag niet aan de A1, bij de dealer in Goes hadden ze een jaar lang met transportblokken de A1 als demo ingezet, was niemand opgevallen, beetje slordig.

In de verbruikscijfers stond 1:18, net als andere merken wordt hier mee gesjoemeld. 1:13 was max.

Intussen had ik toch een baan gevonden via detachering. Niet naast de deur, Tilburg 105 km, totaal dus 210 km maal 5 dagen. Met 1:13 was dit niet leuk. Op zoek naar een diesel. De A1 kon ik tegen nagenoeg de aanschafprijs weer kwijt en bij de VW/Audi dealer werd een nog geen 1 jaar oude Volvo V40 ingeruild. Die was voor mij bestemd. Een heerlijk rijdende diesel met 1:20 verbruik. Met de 0.19 cent km vergoeding reed ik nagenoeg voor niets.

Nog geen originele foto kunnen vinden, deze is van internet gehaald, wel de exacte uitvoering.

Na 14 maanden hield de opdracht op in Tilburg, nieuwe opdracht werd in Capelle a/d IJssel, dit duurde een jaar, toen nog even Nieuwengein om daarna na weer zonder opdracht thuis te zitten. Dan is een diesel niet voordelig, verkocht om weer het cabriogevoel terug te krijgen. In 2015 werd het een Golf Cabriolet 1.4 160 pk en opgewaardeerd tot 210 pK. Heerlijk vlotte cabrio wederom met sportonderstel. Tot 2019 mee gedaan om toen een move te maken naar een Opel Cascada. Nooit een Opel gehad, was ook vreemd, maar het is een heerlijke gezins auto die heel fijn rijd en erg stil is. Een ondergewaardeerde auto.

EN NU WEER EEN AUDI erbij

Het speelde alweer een poosje door het hoofd, na de SLK miste ik toch het tweezitter gevoel. Motorrijden was toch niet mijn ding en die ging de verkoop in, nagenoeg werd deze niet meer gebruikt. Mooi moment om weer naar een tweezitter te gaan kijken. Beetje apart twee cabrio’s, maar wel handig met mooi weer als we met meer dan twee weg moeten. Meer over de TT, klik HIER




En dat werd weer een Audi.

De eerste ervaring met een Mercedes.

Later een tweede, de SLK 230 Kompressor waar ik 7 jaar plezier mee gehad heb.

Rekenen en nog eens rekenen was het altijd bij mij. Uiteraard kostte het altijd geld. De Kever Cabriolet had ik als 2e auto toen ik accountmanager was had ik als lease auto een Passat. Die baan was voor korte duur, niet mijn ding en ging terug in de financiele dienstverlening, beetje lopen klooien met wat banen en auto’s. Kever Cabriolet weg, Fiat 126. Erg klein wanneer de Passat weer ingeleverd moest worden. De Swift was best fijne auto, nog mee op vakantie geweest naar Denemarken. Toen ik mijn draai had gevonden als Verzekeringsadviseur en het steeds beter ging was het tijd voor de 1e Audi en daarna de volgende enz.

Eerst even een stukje over de geschiedenis van Audi 1909 -  .......

Het merk is op 16 juli 1909 opgericht door August Horch. Voor het eerst "August Horch Automobilwerke" genoemd, zal het op 25 april 1910 worden omgedoopt tot "Audi Automobilwerke" na een formele kennisgeving van de rechtbank van Leipzig, en in 1915 zal worden omgedoopt tot "Audiwerke AG".

August Horch

August Horch werd geboren op 12 oktober 1868, nadat hij op 13-jarige leeftijd de school had verlaten, leerde hij het vak van smid in het familiebedrijf waar hij zijn eerste transportmiddel met driewielige fietsen bouwde. Van 1888 tot 1891 studeerde August Horch aan de Universiteit van Toegepaste Wetenschappen "Mittweida" en werkte vervolgens van 1891 tot 1899 als werktuigbouwkundig ingenieur in verschillende fabrieken, waaronder die van Carl Benz.

Op 14 november 1899 richtte August Horch het bedrijf "A. Horch & Co. Motorwagenwerke" op. Het bedrijf verwierf enige bekendheid dankzij deze overwinningen in de autoraces van 1906, maar door zijn mede-aandeelhouders overstemd, werd August Horch uit het management van het bedrijf verdreven, hij verliet 16 juni 1909. De Op 16 juli 1909 richtte hij het bedrijf "August Horch Automobilwerke" op dat hij tot 1920 leidde.

De reden voor de naam Audi

Er ontstond een juridische strijd tussen het bedrijf "A. Horch & Co. Motorwagenwerke" en August Horch. Na het vertrek van August Horch haastten zijn voormalige medewerkers zich om meer dan 26 merken van de naam Horch in te dienen.

Uiteindelijk op 25 april 1910 beval de rechtbank van Leipzig August Horch de naam van zijn nieuwe bedrijf te wijzigen.

Volgens de legende zat August Horch met zijn vrienden op zoek naar een nieuwe naam en een 10-jarige jongen, de zoon van Franz Fikentscher, zijn beste vriend, vertaalde de naam van Horch in het Latijn. In het Duits is Horch inderdaad de imperatief van het werkwoord om te luisteren, wat in het Latijn Audi is.

Fusie, verlossing en wedergeboorte

Op 29 juni 1932 fuseert Audi met Horch, DKW en Wanderer om een ​​uniek Auto Union-merk op te richten. Het embleem van het merk wordt voorgesteld door 4 met elkaar verweven ringen, symbool van de vereniging van de oprichtende merken.

Na de Tweede Wereldoorlog wordt Auto Union, wiens meerderheid van fabrieken zich in de Sovjetzone bevindt, vervolgens overgenomen door de Daimler-Mercedes-groep. Verkocht in 1964 aan Volkswagen die tot het midden van de jaren zestig DKW en kleine sedans Auto Union zal produceren. Het was in 1969 dat de Volkswagen Group besloot het Audi-merk nieuw leven in te blazen onder deze unieke naam Auto Union en het NSU-merk dat ook door Volkswagen werd gekocht. De naam Audi is dan een woordspel dat "Auto Union Deutsches Industrie" betekent. Het is onder de impuls van Ferdinand Piech dat Audi de boom kent die we vandaag kennen.

Audi 80 1972-1978

Audi A4 (opvolger 80) 2019