Audi TT Audi TT 1.8 turbo

2019 Na een aantal jaren met diversen motoren te hebben gereden, woon/werk en toerritten kwam ik tot ontdekking dat mijn voorkeur toch een tweezitter is.

Als laatste had ik de BMW R1200 Cruiser, ongelooflijk mooie motor uit 2000. Bekent uit de film van James Bond 1997 Tomorrow Never Dies

Dat de R1200 C in de film voor kwam wist ik niet, ik was zoekende naar een BMW R100 of zo iets. Gewoon een klassieker om alleen met mooi weer mee te rijden. Met slecht weer rijden beviel mij niet over de A15 en A16 vroeg in de ochtend. Ik ben een echte mooi weer rijder.

Bij toeval kwam ik tijdens het zoeken een foto tegen van een R1200 C. Fantastisch, prachtig, helemaal goed. Voor we 14 dagen verder waren na een zoektocht om een mooi exemplaar te vinden, stond deze al snel voor de deur :-)

Toch na ruim een jaar kwam ik tijdens een laatste toerrit van 150 km met nog 30 van deze R1200 Cruiser liefhebbers door het mooie Midden Nederland tot ontdekking dat het niet mijn ding was.

Simpel een kauwgompje of dropje pakken tijdens het rijden is al lastig, beetje drinken onderweg gaat niet makkelijk. Helm op, geisoleerd van de wereld rijd je achter elkaar aan. Tuurlijk, geweldig over de dijkjes en landweggetjes slingeren. Vrijheid, dat is het, de motor manovreren door het landschap, accelereren, super! Tijdens stops gezellig met elkaar kletsen over van alles en nog wat, ik zal dit best gaan missen.

Maar samen in een tweezitter toeren over dezelfde dijkjes, kletsen met elkaar over alles en iets, dropje pakken wanneer je wil heeft ook wel wat.

De BMW R1200 C te koop gezet, uiteraard melde zich snel een liefhebber. Op basis van de geplaatste foto’s op Marktplaats kocht hij de Cruiser vanaf zij vakantie stek in Frankrijk. Na de vakantie heeft hij hem opgehaald. Met de “poen” op mijn rekening op zoek naar een tweezitter. Van alles ging door het hoofd, BMW Z4, Mazda MX5, Audi TT. Mk2.


28 september 2019

Onderhoudgeschiedenis volgens Audi check   29-08-200 1e tenaamstelling

07/2002         14.583      Beurt

01/2003         14.900      Slot probleem

04/2003         15.147      Accu laden opgelost

11/2003         18.511      Diversen

02/2004         19.735      Beurt

09/2004         20.265      Diversen

01/2005         26.230      Diversen

08/2005         35.414      Kenteken verlichting

01/2006         40.220      Stoelslede probleem opgelost

07/2007         50.680      1e Beurt in Nederland 16-06-2006 tenaamstelling 2e eigenaar

05/2008         54.136      Reset electronica

07/2008         57.523      Instrumentenpaneel vervangen

05/2009         61.792      Beurt Distributieriem met pomp en spanrollen vervangen

07/2014         76.897      Beurt en 4 nieuwe banden

04/2018         84.872      Accu vervangen. Km stand is niet juist ingevuld, Km stand bij koop 28-09-2019                                             82.831Km Misschien moest dit 81.872 Km zijn, wordt gecorrigeerd bij APK.

09/2019         82.831      APK 9-10-2019. Distributieriem, waterpomp, spanrollen en koelvloeistof vervangen.


 

Gemiddelde Km per jaar  4.360 tot 9/2019

1e Eigenaar Km per jaar  6.800

2e Eigenaar Km per jaar  3.200

Het stuur was tijdens de jaren behoorlijk gaan glimmen, goed schoonmaken is vaak tijdelijk is mijn ervaring.

Gezocht op Marktplaats naar een net, vrijwel nieuw stuur. Het stuur overgezet, de airback (middengedeelte) behouden. Deze was weer netter.



In de TT zit een Bose installatie met een Concert 1 radio/cassette en een 6 CD wisselaar.

Op zich niks mis mee, maar CD’s koop ik niet zoveel meer en je ben beperkt tot 6 CD’s Een Car-interface is dan een mooie optie, deze vervangt de plaats van de CD speler. De mappen worden dan als de CD’s ingedeeld. Per map kunnen en 99 nummers op en dit maal 6. Ruim voldoende dus.

Het kastje ingebouwd in het dashboardkastje. Daar kan de USB stick in en eventueel een USB poort op de telefoon op te laden. Tevens zit er Bluetooth in met microfoontje zo kan er handfree gebeld worden. Dit alles op de bedieningsknoppen van de Concert 1.

Na diversen merken blinkt Audi toch wel uit in afwerking en degelijk bouw. Alles zit met imbus boutjes (Torx) in elkaar. Geen klemmetjes of dergelijk. Dit is ook erg prettig werken als je iets moet in of uitbouwen.

De Audi TT is vernoemd naar de NSU TT, een kleine auto uit de jaren 60 geproduceerd door NSU op basis van de NSU Prinz. De NSU TT was op zijn beurt weer vernoemd naar de beroemde motorfietsenrace Tourist Trophy.






De sleutel eerst voorzien van nieuwe buitenkant. Was redelijk versleten.


Het wordt winter, ooit hadden we een carpoort. Maar een late NSB’er en zielig figuur gaf dit bij de gemeente aan. Het plaatsen van de carpoort mocht sinds een half jaar niet meer van de gemeenten, nieuwe voorwaarden in 2003. Dit wist ik niet in 2004, in 2002 nog navraag gedaan, was toen geen probleem. Na een jaar plezier ervan te hebben gehad moest de carpoort echt weg.

Dus voor alle weersinvloeden, katten op het dak, vogelpoep een hoes voor de TT. In de schuur lag nog een nagenoeg nieuwe, 1x keer gebruikte autohoes van de Fiat Bargetta.

Jose, handig met naald en draad maakt er een passende TT hoes van. Niet over de gehele TT maar alleen het dak vind ik voldoende, makkelijker bij het afhalen.

Het ontstaan ​​van TT MK1 (8N) (1995 - Frankfurt / Tokio)

Het project begon in 1994 in het Audi Design Center in Ingolstadt en gaat door in het Simi Valley Design Center in Californië. In 1995 worden twee concept cars aan het publiek gepresenteerd:


de coupé (TT) tentoongesteld in september Frankfurt Motor Show op 12 september;

de roadster (TTS) exposeerde in november op de Tokyo Motor Show op 27 oktober.

Zuiverheid van het ontwerp, de exclusieve technische kenmerken, een uitzonderlijk potentieel, dit is wat Audi met dit concept wilde verwezenlijken.

Zelfs vandaag de dag wordt het ontwerp van de TT MK1 beschouwd als een van de meest invloedrijke van de late jaren 1990.

Naar een Mazda MX5 wezen kijken, het laatste model, super, geweldige vormgeving, helemaal goed. Het interieur was eindelijk op niveau, de vorige hadden veel plastic gehalte. Alleen wanneer je er in zit is het beetje claustrofobisch en met de schouders tegen elkaar. Gewoon net wat te krap. Toen naar een BMW Z4 wezen kijken met het “klapdak”, prachtig en net exemplaar. Het model is gewoon prachtig, het lijnenspel is helemaal top. Rondom hoorde ik, “jij in een BMW, geen Audi” Niet dat ik mij door laat beïnvloeden, maar ik had hetzelfde gevoel. Net iets teveel “patser gehalte”. Ik zag me daar niet zo in zitten, raar eigenlijk. Ooit begonnen in 1989 met een Kever Cabriolet, knop ging om, gewoon weer back to basic. Maar dan met de iconische en toekomstige klassieker, de Audi TT Roadster 1.8 Turbo Mk1, het eerste model dus. Ooit rond 1995 op de autotenstoonstelling gezet als prototype en in 1998 nagenoeg ongewijzigd in productie genomen, een jaar later volgde de roadster. Ik was er ooit al eerder mee bezig geweest en werd toen uiteindelijk de Mercedes SLK. Daar heb ik ruim 7 jaar met plezier mee gereden, ook fantastische tweezitter.

Op zoek dus naar een TT Roadster, Roadster is eigenlijk niet het juiste woord voor een TT, maar toch.

Zoeken in Duitsland en Nederland, ik zocht een exemplaar met niet teveel km, leeftijd maakte niet zo uit. Ze zijn gemaakt van 1999 t/m 2006. Al snel kwam ik tot ontdekking dat ze onder de 100.000 km vrij zeldzaam aan het worden zijn. Ook in Duitsland. Ik vond wel een paar exemplaren in Duitsland, die gingen voor ik er naar toe ging mijn neus voorbij. Ik wilde gewoon een exemplaar in het zilver, zwart leder en waar de gehele historie van bekent is, aantoonbaar. Tevens geen exemplaar waar het aantal eigenaren teveel waren, twee eigenaren vond ik zat. Geen exemplaar waar een single gril in gezet is, niet lelijk, maar niet orgineel. Ook niet met 19 ”velgen, verlaagd, getuned of dergelijke. Gewoon een origineel exemplaar en dan ook nog eens met de originele Audi Concert 1 radio/cassette of CD speler erin. Er stonden er in Duitsland een paar, maar ook daar zijn de prijzen niet veel lager dan hier, wat ze goedkoper waren ging aan kosten op. Tussen de 250/650 km reizen om te gaan kijken, dit heb ik in het verleden wel vaker gedaan. Dan een auto huren met aanhanger om hem op te gaan halen. Is allemaal overwogen tot ik in Lunteren op Marktplaats een exemplaar zag staan, 82.831 km, 2e eigenaar en alle documentatie aanwezig. Niet echt goedkoop, maar niet met 285.000 km of zo. Bij vriend Bert van Audi dealer Ames gevraagd of hij voor mij historie kon checken. Dit zag er goed uit, vanaf de 1e km t/m de 82.831 km volledig Audi dealer onderhouden en dat zocht ik. Verkoper gemaild dat ik  26/9 in de middag kwam kijken.

FF rijden, maar dan krijg je wat. Echt gewoon een mooi exemplaar, de vorige eigenaar heeft hem in 2006 met rond de 40.000 km gekocht in Duitsland. Daar heeft hij in 13 jaar tijd nog 42.831 km bij gezet. De 1e eigenaar reed dus ongeveer 6.600 km per jaar en de 2e eigenaar ongeveer 3.300 km per jaar. Alles aan de TT is origineel, tot de matten toe, als nieuw. De verkoper wilde er €500,- af doen, dit vond ik te weinig omdat de distributieriem slechts 20.000 km geleden vervangen is, maar wel 10 jaar geleden, toe aan vervanging volgens de deskundigen. Ik nam afscheid van de verkoper en ging terug naar huis, met de nodige files. Piekeren in de auto, wel of niet kopen, ik had al een cabrio, wel een 4 zitter en een Opel, waar was ik mee bezig. Tijdens de rit tegen mezelf gezegd, gaan we niet doen. Ook de prijs was geen koopje, je ziet ze veel goedkoper. Alleen dan wel met 175.000 km of nog meer. Het aantal km wat ik er mee ga rijden zal niet heel veel zijn. Waarde zal dan ook denk ik niet halveren na aantal jaar. Dit was wel een zeer net exemplaar en wat is dan € 1.000,-- meer of minder op het aantal jaren wat je er weer mee ga doen. Voor ik thuis was dacht ik er toch weer anders over. Dezelfde avond bracht ik een bod uit, uiteindelijk kwamen we een mooi prijs overeen en met vriend Peter zijn we hem 28/9 gaan halen. Helemaal happy.


Het logo van de NSU op de TT.

Na proto type werd het vlaggetje weggelaten.

Toen ik net 18 was ook een populaire auto de NSU Prinz dan wel alleen de TT of omgebouwde tot TT. Zelf had ik toen de Simco Rally, vergelijkbaar, maar wat groter.

De velgen nagenoeg hetzelfde gebleven als bij het proto type coupr in 1995. Daar wellicht 18” Had bij mij ook wel gemogen i.p.v 17”

Veel vermaakwerk door Jose aan de oude Bargetta hoes, maar resultaat is top. Voor door de ruitenwissers klem gehouden, zijkant magneetband en achter twee flappen die de kofferbak ingaan naast het remlicht.

10 November 2019 Botlek foto’s

Nagenoeg strak blauwe lucht en 9 graden.

Eerste gelegenheid om eens een paar foto’s te maken. De TT is fotogeniek.

De nieuwe Botlekbrug is 1200 meter lang, heeft twee beweegbare hefdelen en een overspanning van 92 meter. Daarmee is het een van de grootste hefbruggen van Europa. In gesloten stand heeft de brug een doorvaarthoogte van bijna 15 meter, waardoor het aantal brugopeningen per dag sterk wordt teruggebracht. In de beginperiode zal de brug gemiddeld maximaal een keer per uur voor minimaal tien minuten opengaan. Binnenvaart en recreatievaart kan eronderdoor als de brug gesloten is en de andere, hogere, schepen passeren sneller. De heftorens van ruim 55 meter kunnen de brugdekken optrekken tot een doorvaarthoogte van 45,6 meter. Elk van de optrekbare delen weegt zo'n 5000 ton, is ongeveer 90 meter lang en 50 meter breed, voldoende voor 2×2 rijstroken, een dubbele spoorlijn en een fietsstrook. Doordat het contragewicht hetzelfde gewicht heeft, is het mogelijk om de brug binnen 90 seconden te heffen en te laten dalen

Eind oktober 2019. Nog een dag met 18 graden. Mooi moment om een ritje te maken.