De kleine kentekenplaten verraden dat het een Miata is in plaats van een MX5. De klap koplampen waren toen helemaal “hot” Voor de rest was het een redelijk sobere uitvoering.  Nog geen jaar later 17-06-1999 stond er bij de zelfde handelaar ook nog een niet ingevoerd Limited edition, de British Green uitvoering met beige leder, de toen ultieme MX5. Ik was snel verkocht en ruilde de Miata in voor de Groene. Dez was wel minder pittig, maar nog steeds een vlotte tweezitter met een super wegligging en rijgedrag.

MAZDA MX5 MIATA

Back to TOP

Met heel veel plezier hebben we ruim twee jaar de Golf Cabriolet als gezinsauto gebruikt. Totaal geen spijt gehad van de

toen toch wel spannende beslissing. De Golf Cabriolet werd ingeruild voor een Audi A4 Avant. De kids waren inmiddels wat

gegroeid en het was wat krap toeven op de achterbank, de A4 Avant een compleet andere gezinsauto. Na de verhuizing

naar Zuidland, een klein gehucht op Voorne en Putten kwamen we al snel tot ontdekking dat er een tweede auto nodig was.

Na zoeken was ik gecharmeerd geworden van de Mazda MX5, dit kwam omdat ik op zoek was geweest naar een Austin

Healey of een MG A, de Healey was boven de begroting en de MG A te kwetsbaar om buiten voor de deur te zetten.

De Mazda MX5 was gebaseerd op de Lotus. Een Japanner met Engelse allures. Bij een handelaar

in Rotterdam stond een Miata de Amerikaanse uitvoering van een MX5, nog niet ingevoerd, moest ik zelf doen.


Een compleet andere auto dan de Golf Cabriolet, een heuse tweezitter, sportwagen, een compleet andere manier van open

rijden. Wanneer de kap dicht was een knus en een sportieve kart, een geweldige auto met een fantastische weg ligging.

Ook open een  andere auto dan de Golf cabriolet. Nu de auto niet meer diende als gezins auto werd de MX5 alleen gebruikt

voor een plaatselijke boodschap en heerlijke toer ritten.

MAZDA MX5 Gebazeerd op de Lotus Elan

De Lotus Elan is een model van het Britse automerk Lotus dat van 1961 tot 1975 werd gebouwd.

De eerste voortekenen voor de MX5/Miata dateren uit het voorjaar van 1979 toen Kenichi Yamamoto (Mazda's uitvoerend directeur) en Bob Hall (destijds journalist voor Automotive News , later in dienst van Mazda) terloops de ondergang van de traditionele sportwagen van de eind 70-er jaren (zoals de MGB, de Fiat Spider en Triumph's) besproken. Zij zouden vooraanstaande personen bij de ontwikkeling van de MX-5 worden. Onder projectnaam P729 werd een styling-studie gedaan naar een lichtgewicht sportwagen (LWS). In die periode waren lichtgewicht sportwagens niet populair en werden nauwelijks gemaakt. De studiegroep werd opgesplitst in een Californië- en Japan-sectie en in april 1984 werden de eerste LWS-schetsen gepresenteerd, in augustus gevolgd door levensgrote kleimodellen. Het Japanse team 'won' en er werd besloten door te gaan met de ontwikkeling van project P729.

Waar bij de eerste ontwikkelplannen nog werd uitgegaan van aanwezige standaard-componenten en kennis van het projectteam en het Mazda Technical Research Center, bleek al snel dat een volledig nieuwe setup nodig was. In november 1984 werd International Automobile Design uit de UK ingehuurd om het prototype V705 van de nieuwe lichtgewicht sportwagen te ontwikkelen. IAD's prototype werd gepresenteerd in Santa Barbara (Californië) waarna er geen weg meer terug was: ontwerpers en publiek waren razend enthousiast. De ontwikkeling werd overgenomen door Mazda North America (MANA) en in januari 1986 werd bij Mazda besloten project P729 officieel te maken waardoor het nu de pre-production-status van een echte auto kreeg. Ookal werkte MANA aan het ontwerp en design, besloten werd dat de ontwerpers in Hiroshima verantwoordelijk zouden blijven en ze pasten MANA's ontwerp aan. Het zou een stalen unibody-wagen met de motor voorin en achterwielaandrijving worden. In de komende jaren werden diverse prototypes ontwikkeld. De nieuwe aluminium 1600 DOHC-motor met 115pk en het Power Plant Frame werden door-ontwikkeld.

MX-5 - Miata

Na de perspresentatie van de MX-5 in 1988 moest er nog een goede naam komen. MX-5 werd te koud bevonden dus werden naam-bureaus ingehuurd; zonder resultaat. Op een avond op kantoor zat Rod Bymaster (hoofd product-planning en marketing van Mazda) door een woordenboek te bladeren toen zijn oog viel op het woord meed, wat afgeleid was van het oud-duitse woord Miata , wat beloning betekent. Deze naam werd goed en passend bevonden.

De typenaam Miata werd voor de NA en NB gebruikt voor modellen van het Noord-Amerikaans continent. Deze zijn vaak luxer en/of completer uitgerust dan de Europese modellen uit het zelfde productiejaar. Met de invoering van de NC is de typenaam Miata komen te vervallen.