1973

Zo ongeveer zag mijn brommer er in 1973

uit, de uitlaat liep gewoon onderlangs

en had Clip-ons als stuur en dubbele klokken

Je had toen Kreidlers, Zündapp, Puch en

Yamaha. Voor de niet geintersseerde rijder,

de Mobylette. De Puch was een beetje voor

de Bleus gasten, groene leger jas en spijkerbroek. De Yamaha, Kreidler en Zündapp voor de Soul gasten, nette kleding, strakke overhemden en schoenen met bolle neuzen. Een drama voor de schoenen bij het schakelen met de linker voet. De Mobylette was voor de overige :-)



2016


Het begon allemaal met werken in Rotterdam, het Weena, de Delftse poort. Openbaarvervoer geprobeerd, niet voor mij weggelegd. Parkeren met auto is ongeveer € 25,- per dag. Fiets te ver, 27 km. Optie die over blijft is een scooter, geen snor maar een normale 50cc scooter. Na zoeken en info kwam ik op de Kymco People S met 16”wielen. Comfortabele ruime zit, grote wielen. Een echte woon/werk scooter. De eerste ritten waren ff wennen om na 43 jaar weer op een tweewieler te stappen.

Na enkele dagen woon/werk met de scooter was ik redelijk gewend. Ging steeds vlotter en een route vinden met het minste aantal stoplichten was gevonden. Met een snelheid van 55 km door de stad is voldoende, maar van Zuidland door de polder en de Botlek naar de Benelux tunnel was al snel een verveling aan het worden, ook met lekkere muziek in de helm. Tevens word je volgens mij niet serieus genomen op een scooter. Regelmatig conflicten met auto’s. Alles in de stad steekt zo maar over, rijd door rood enz.enz. Een motor zou een betere optie zijn, gewoon over de rijksweg naar het centrum van Rotterdam. De proeflessen waren een verademing. Op naar het motorrijbewijs.

Dit is ff anders dan auto rijden, theorie was snel gehaald.

AVB (MotorVoertuigBeheersing) was ff anders. De langzame

Sla-om en 8 je rijden was niet mijn sterkste punt. Maar uiteidelijk ook dat ging goed. Het zoeken naar een motor is veel leuker.......................................................Wat heeft de voorkeur?

Best lastig, dacht snel aan een shopper. Maar beetje saai, pruttelend naar je werk. Een echte toermotor, beetje saai. Een Harley, duur en dan hoor je gelijk bij zo “Club” en echt een mooi weer motor. Zonde om in de regen te rijden.

Yamaha ging door mijn hoofd, historie.

Diversen motorzaken bezocht, geen racemotor, zo voorhangende racefiets. Toen zag ik een YAMAHA Fazer FZ6 staan. Bij andere motoren stoorde mij de enorme kachelpijp aan de zijkant van de motor. Bij de Yamaha netjes onder het zadel weggewerkt.

Ik was al snel verkocht, op zoek naar een Yamaha FZ6. Na wat over het web gesurfd te hebben ging ik wel voor het model na 2004, ff net weer wat ge-update. Tevens was de KM teller veel mooier dan de “lelijke”tellerklok van het vorige model. Ik wilde altijd al graag een motor met een kuip. Ik kwam dan in het model Yamaha FZ6 S2 GT. Als extra een kuip, hoger windscherm, TopKoffer en middenbok.

Zoeken op het WWW.

Ik wist wat ik wilde, daar was de spoeling dun in. Op Marktplaats vond ik een model van 2009 met 12.000 km. Na een bezoek viel de staat van “poetsen” wat tegen. Maar daar moet je doorheen kijken.

De aflevering zaterdag 18 juni 2016, 11:15 uur

Omdat ik het motorrijbewijs nog niet had, leverde de eigenaar de Yamaha bij ons thuis af.



Voorzichtig, stapvoets naar de achtertuin gereden. Zijn ook de enige meters die ik gereden heb :-)

Klaar voor de demontage

Jaren eerder al een keer bumpers van de SLK in de woonkamer gehad. Dan valt dit reuze mee.

Zo is de Yamaha voorlopig af, witte knippelichten gemonteerd, USB aansluiting en Gear indicator

Kachelpijp

Gear indicator

Beschrijving

Te koop 

FZ6 Fazer tourmotor met ABS Grand Tour uitvoering met complete Kuip, 

verhoogde windruit, bok, Topkoffer. 

2 Dimlichten ipv 1 dimlicht, spiegel kappen en 

achterspatbord mee gespoten.

Navigatiesysteem Tom Tom.  Motor is voorzien 

van nieuwe banden en heeft de motor een 

nieuwe olieverversing incl oliefilter gehad. Km stand is 12000km Ik Doe de motor weg vanwege te weinig 

gebruik.


YAMAHA FZ6 S2 GT

MOTOR Rijles 4 oktober 2016

Draaischijf

Om de motor makkelijk te kunnen draaien op een kleine ruimte had ik een achterwiel motormover gekocht. Maar met de kleine wielen op de klinkertjes ondergrond ging dit niet werken. Tevens vond ik het niet echt stabiel. Toen een motormover voor de middenbok gekocht. Grotere wielen zou een stuk schelen. In principe werkt het goed, maar aan de middenbok zit een uitsteeksel om met de voet de motor te heffen. Deze kwam precies tegen de verhoging aan. Hierdoor kreeg ik de motor niet over het hefpunt heen. Op internet zag ik een RVS draaischijf, wat mij op het idee bracht een soort gelijke draaischijf te maken welke in de tegels valt, een probeersel wat hopelijk ook gaat werken.


Uit een restant betonplek wat over was van de vijver een vierkant van 40x40 gezaagd en een cirkel van 40 cm. Deze maten moet ik aanhouden omdat de max breedte van de tegels 40 is.

In het midden een groot lager, bestand tegen meer dan 200 kg. En op de randen 6 kogelpotten om alles vlak te houden. De afwerking zal op de ronde plaat, traanplaat worden en op de vierkante plaat, een aluminium gladde plaat. RVS is voor mij een beetje slecht te bewerken, erg hard.

The sound VERKOCHT

De Yamaha zou gebruikt worden voor woon/werk verkeer. Zolas ik al eerder schreef, een Harley of chopper zou zonde zijn om door weer en wind te rijden. Beetje veel poetsen elke week. Maar mijn opdracht in Rotterdam kwam te vervallen en de volgende opdracht zal in ieder geval niet op zo antie auto lokatie zijn. Vanddar dat mijn keuze is gevallen op een chopper, geen Harley maar een Honda VT 1100 C2 Shadow. Nu puur mooi weer ritten maken. Vond de Yamaha in gebruik een perfecte motor maar gaf wel aanleiding om te “scheuren” Voor de rest niks mis mee. Maar denk aan de Honda meer plezier te beleven en ook qua hobby.

YAMAHA FZ6 S2 Fazer GT