Dit waren de cabrio’s voor de SLK. Of de SLK de laatste cabrio is, voorlopig hebben we hem nu meer dan vier jaar, het

langste van alle cabrio’s en wat is er nog meer in de klasse die ik zoek. Nog even bezig geweest met een Audi TT roadster, ook een favoriet maar hoe langer ik de SLK heb hoe meer ik er aan gaat hechten. Het is zo beetje een Young Timer aan het worden. De TT heeft een stoffen dak, wat ik nog steeds het ultieme vind bij een cabrio maar de cabrio moet helaas buiten staan en dan is het metalen klapdak wel ideaal. (de SLK is inmiddels vervangen, mis hem toch wel een beetje)


Een andere auto waar ik helemaal weg van was en nog steeds ben, bijna tot aanschaf overgegaan:

De BMW Z1, niet veel meer dan 8.000 exemplaren van

gebouwd. Bijna hadden we er één. Nog steeds geboeid

van deze tweezitter mede dat ik ooit toen ik nog geen 14

jaar oud was deze auto getekend heb als ideale sportauto

terwijl de Z1 toen nog niet bestond. Met de 2.5 liter en de

6 cilinder een heerlijk toerauto met vermogen.

Ik was er helemaal weg van maar twijfelde nog, de prijs

was wel toch wel stevig, niet voor de auto maar wel voor het

budget. We hebben er toen verschillende gezien, ook mijn

vrouw was er weg van, al was de instap niet echt vrouw

vriendelijk. Maar de net niet gekochte Z1 was toch wel de

mooiste proefrit, geen proefrit die we beleeft hebben.

Een bijna ongelooflijk verhaal.

Op de BMW Z1 site zag ik een Z1 te koop

staan, stond al een tijdje op de site.

Er stond geen e-mail adres bij maar wel een

telefoonnummer, een Belgische nummer.

Een Engels sprekende man met zwaar

Frans accent stond mij vriendelijk te woord.

Hij was de advertentie al weer vergeten en

twijfelde en merkte dat hij er niet echt van

af moest. Maar als ik interesse had kon ik

altijd komen kijken.  Later belde ik hem

terug voor een afspraak, hij woonde in Gent

niet echt naast de deur maar redelijk aan

rijd baar. Het weer was slecht maar mocht

de pret niet drukken, op naar Gent. Altijd

weer benieuwd wat je aan gaat treffen.

Op de rand van Gent in een klein nieuw-

bouw villa wijk lag de mooie woning met

grote onderpandige brede garage.

Het regende op dat moment en een vriendelijk man van rond de dertig kwam naar buiten. Hij vroeg ons eerst even binnen

te komen alvorens de Z1 te gaan bekijken, na een lange rit hadden we volgens hem wel eerst trek in een thee of koffie.

In een riante woonkamer namen we bij de zithoek plaats, zijn vriendin serveerde de koffie en thee. Het koste zo nu en

moeite om hem te verstaan, door de telefoon sprak hij al engels en in zijn e-mail. Frans was zijn voertaal maar daar ken

ik alleen het woord trottoir van. Na de thee en koffie liepen we binnen door de trap af naar de garage, hij was een lief-

hebber van alles wat rijd en wat snel gaat. Naast zijn dagelijkse auto stond er een BMW M3 en twee knap vlot uitziende

motorfietsen waar hij regelmatig met zijn vriendin mee ging toeren. Van de BMW M3 kon hij vertellen dat het de eerste

was die in België was afgeleverd. Daarnaast..............De Z1, een plaatje ook al regende het een beetje, hij wilde hem

toch voor ons buiten zetten om hem bij dag licht goed te kunnen bekijken. Nog geen 25.000 km gereden, in top conditie

het plastic achter ruitje na, deze was wat dof en zat een klein gaatje in waar een stikker over zat. Voor de rest een

perfect ogende auto. Toen hij hem startte om hem buiten te zetten brulde de speciale Lorenz RVS uitlaat in de garage.

Voor het geluid alleen al zou je hem kopen.

We liepen om de auto heen, helemaal per-

fect. Helaas was het onmogelijk om er een

proefrit mee te maken, geen kenteken maar

hij verzekerde ons dat hij perfect was. Bij

de definitieve beslissing zou hij iets regelen.

We stonden ons nog even te vergapen toen

het harder begon te regenen. Hij vroeg of

we nog even mee naar boven liepen om een

tweede thee of koffie te nemen. We zaten

nog even gezellig na te praten toen hij ons

vroeg of we nog iets wilde eten voor we

weer op huis aan zouden gaan. Was wel

goed, zijn vriendin zei toen dat ze zich dan

wel even om ging omkleden en in plaats van

naar de keuken te lopen, liep ze naar boven.

Even later kwam ze terug met wat anders

aan. “Kom dan gaan we, jouw auto of pak-

ken we die van mij” vroeg hij beleeft.

??????????? Nou, in een M3 vond ik toch wel

een betere optie dan onze Audi A 4 Avant

2.0, niet dat ik ontevreden was maar het

vermogen was te groot om de M3 voorbij te

laten gaan. Een twee deurs M3, mijn vrouw

had de voorkeur voorin i.v.m. haar  claustro-

fobische angsten. Samen met zijn vriendin

stapte ik achter in de M3  op weg naar iets

wat we nog niet wisten maar wel dat je er


er kon eten. Vanaf dat dat hij de sleutel omdraaide om de gruwelijke motor van de M3 te starten is voor ons nog steeds

een gedeelte dat voorbij ging als een Game, een Arcade Game. Na het geronk ging het geluid van de M3 over in gehuil.

Een film die veel te snel werd afgedraaid, vanuit zijn straat reden we in no time de oprit op van de snel weg om binnen

luttele seconden de naald van de kilometer wijzer op 200 te zien staan, behendig stuurde hij tussen de auto door die leken

stil te staan. Gek, ik voelde geen angst, ik vertrouwde zijn stuurmansschap en mijn vrouw zei later, als je dan toch dood

moet dan is dit geen onaangename manier. Met een bloedgang naderden we het centrum van Gent, de stoplichten stonden

op rood, als een projectiel gingen we erop af, op het laatste moment grepen de giga remschijven in om weer los te komen

als het stoplicht op groen sprong. Hij wist exact wat hij deed maar ook waar hij moest zijn. Of hij het dagelijks aflegde.

We stopten voor een groot restaurant in klassieke stijl, het was er druk. Toen we binnen kwamen werd onze gastheer door

een medewerker te woord gestaan, hij kon hem bij naam en liep met ons mee. Het restaurant was vol, geen leeg tafeltje

te zien en zag er chick uit. De medewerker zei, “momentje” hij verdween en kwam kort erna terug met nog een paar mede-

werkers, in een mum van tijd stond er een tafel met vier stoelen na wat schuifwerk verricht te hebben. We namen plaats,

onze gastheer vroeg ons iets uit te zoeken wat we lekker vonden terwijl er een fles wijn voor ons werd geopend, met

alleen de wijn was ik al tevreden geweest. Mijn vrouw bestelde iets met vis, ik met vlees. Tijden had ik niet meer zo heer-

lijk gegeten, helemaal perfect. Met een kleine roes stapte we enkele uren later weer in de M3, we praten nog wat na en er

werd geen Z1 opgedrongen, hij begon zelfs weer te twijfelen om hem weg te doen. We moesten er maar over nadenken

en het hem laten weten wat we wilde maar er was geen haast bij. Als wij de Z1 niet zouden kopen zou hij hem niet

verkopen.


Toen we weer in de Audi stapten en de twee zeer vriendelijke en gastvrije Belgen uit zwaaiden en met een “slakke”

gangetje toch wel wat confuus weer op huis aanreden. Dit is toch niet de standaard manier van een auto verkopen, heb

toch wel de nodige proefritten gemaakt maar dit is echt ongelooflijk, erger nog we hebben helemaal geen proefrit gemaakt.

We hebben 10 minuten naar een Z1 gekeken en voor de rest een fantastische dag gehad.

Na lang wikken en wegen hebben we het niet gedaan, achteraf misschien toch een verkeerde beslissing, ik blijf het een

fantastische auto vinden maar niet voor een 2e auto, een 3e auto, alleen voor echt plezier ritjes. Gewoon zonde om hier

zomaar  boodschappen mee te gaan doen, het kwetsbare nubuck leder, de moeilijke instap.En een derde auto is net, 3 is

teveel.

Op dat moment dus geen cabriolet meer. Later zijn we ook nog op zoek geweest naar een Audi TT, die lagen best nog

hoog in prijs en ik had een bepaald budget voor ogen en de stoffen kap was een nadeel als de auto niet gestald kan

worden. Ook nog bezig geweest met een BMW Z3 maar die kon toch ook niet overtuigen op dat moment, hoofdzakelijk

knapte ik af op het interieur, ik blijf het wel een mooi model vinden, dan wel de na 2000 uitvoering met de dikke achter

kant. Bij een klant van me, een verkoper bij een Mercedes dealer in Rotterdam ging het al snel over auto’s. Hij vond de

SLK helemaal top terwijl ik daar eigenlijk op dat moment nog ziet zo gecharmeerd van was. De vorm en het klapdak

stond me wat tegen maar aan de andere kant wel handig een stalen dak in weer en wind.


Een bezoek bij de dealer was eigenlijk al voldoende, het interieur had iets klassiek's, de simpele knoppen, typisch

Mercedes. In bepaalde hoeken vond ik het een stoere sportwagen, in een andere hoek weer wat gedateerd.

Toch raakte de SLK me wel, en binnen het budget omdat hij al weer wat jaren meeging, 1996 de eerste op de weg.

Daar het model er na wat wijzigingen aan de  carrosserie met de facelift in 2000 er toch nog het zelfde eruit zag maakte

het in mijn visie niet uit of je een bouwjaar 2000 of 1996 had. Dus zo oud mogelijk en zo min mogelijk km was mijn plan

Het Duitsland avontuur kon weer beginnen, ik was overtuigd en na wat SLK gezien te hebben in Nederland moest ik toch

uitwijken naar Duitsland, niet direct voor de prijs maar voor het aantal wat daar te koop staat en het aantal met weinig km.


Het verhaal gaat verder op het gedeelte van deze site, IMPORTEREN

Een van de eerste foto’s die ik nam, op

De Maasvlakte, een mooie locatie voor

leuke plaatjes.

Het was een schitterende winterdag,

koud maar wel volop zon,de eerste

rit open. Hier nog met de zwarte onder-

kant, vrij kort erna kwam het AMG set

eronder.

(zie AMG OMBOUW op deze site)

(september 2011) Na 7 jaar, afscheid genomen van de SLK.

We willen meer gebruik maken van het rijden, met drie personen verval je wel in vier persoons cabriolet. Veel de revue laten passeren. Kom je toch weer op een Audi uit.

Souplesse, afwerking, stijfheid carrosserie Enz. Enz.

Kever Cabriolet 1302 LS  Bouwjaar 30-06-1977

Aanschaf 18-12-1989

Mijn eerste cabrio en tevens eerste import auto, niet Duitsland maar Carlifornia. Een ander invoer verhaal dan de SLK. De Kever is gekocht door een handelaar bij een particulier, de handelaar heeft hem laten verschepen in een container waar nog 5 ander auto's in stonden. De eerste keer dat ik de Kever zag was in een loods in de haven van Rotterdam, proef rijden kon niet daar hij nog niet ingevoerd was en nog door de douane moest. Op goed geluk en vertrouwen koop je hem dan. Met de handelaar en de Kever op een trailer naar de douane om hem daar in te voeren en betalen. De handelaar zette netjes de Kever voor mijn deur en ik was de gelukkige eigenaar van een Kever Cabriolet 1302 LS Champagne uitvoering, ook wel Triple With genoemd met een mooie kentekenplaat erop uit Carlifornia. Toen was het nog redelijk uniek in de cabriolet rond te rijden en kreeg altijd leuke reacties.

Wat ik in RDW kan zien is hij 14-02-2002 voor het laatst van eigenaar verwisseld. Zelf heb ik hem in 1991 verkocht

VW Golf Cabriolet Rolling Stones uitvoering aanschaf 18-05-1995

Mijn eerste geheel nieuwe cabriolet welke tevens dienst deed als enige auto. Met het gezin reden we dan met de vakanties naar Zuid Frankrijk om daar heerlijk te genieten van het open rondrijden. Veel konden we niet meenemen in de 270 liter bagageruimte maar het ging net.

Mazda MX5 Miata aanschaf 03-08-1998 Een Amerikaanse MX5 uit Duitsland ingevoerd. Een heerlijk rijdende  tweezitter. Geweldige wegligging en lekker vlot.

Mazda MX5 Limited edition. aanschaf 17-06-1999 Na nog geen jaar was mijn oog al een paar keer gevallen op ee donker groene met beige leder, toen helemaal de combinatie. De blauwe had stof en deze was ook weer wat jonger. Een stuk luxer reden we heerlijk open. Als ik ze nu nog ziet rijden blijf ik het een geslaagde tweezitter vinden. De SLK was de eerste tweezitter met metaal klapdak maar de MX5 is absoluut de trend zetter geweest van de twee zits cabrio's. Ook in testen met de MGf en Barchetta kwam hij er altijd uit met de beste rijeigenschappen. Tegenwoordig ook bestelbaar met inklapbare hardtop wat niet ten kostte gaat van het leuke geslaagde model, het is dat ik een SLK heb.........

Suzuki Cappuccino aanschaf 05-07-2001

Een hele aparte ervaring zo Cappuccino, klein maar een soort overdekte kart. Tijdens een cabriobijeenkomst bij Autotron in Rosmalen kwam ik de Cappuccino voor de tweede keer  "live" tegen, de eerste keer bij de introductie op de RAI. Een ontzettend klein sport autootje met een vreemde dak constructie. Geheel dicht door drie dak panelen en de achterruit omhoog. Met de dak panelen eraf een Targa en daarna kon je de achteruit weg klappen en was het een volledige cabrio. Stuur rechts ze waren gemaakt voor de Japanse markt. In Engeland zijn er toen een redelijk aantal geïmporteerd, in Duitsland zo 250 en Nederland 25 stuks, unieker dan een Ferrari. Zoeken in Nederland was dus een speld in een hooiberg. Welke te koop werden aangeboden stond de km stand voor mij te hoog. In heel Duitsland stonden er op dat moment een stuk of 5 te koop. Eén in Stuttgart bij een autohandelaar in  unieke auto's en sportauto's www.dls-automobile.de/08/  

De Cappuccino had iets van 1.700 mille op de teller en was echt als nieuw, rook ook nieuw. Het was alsof hij zo de showroom uit kwam. Dit was in feite ook zo want de handelaar had hem bij een Suzuki dealer vandaan gehaald waar hij enige jaren in de showroom had gestaan als blikvanger. Hij had hem gekocht voor zijn dochter maar toen zijn vrouw er even in gereden had vond ze dit niks voor haar dochter die net haar rijbewijs had gehaald. De Cappuccino heeft normaal een begrenzer op de 700cc turbo motor, harder dan 140 km ging hij dan niet maar de begrenzer was er af ging hij over de 200 km en onder de 8 seconden ging hij door de 100 km heen. Deze waarde's en het stuur links is niks voor een startende rijder.

Ik vond en vind het nog steeds een geweldige auto maar zelf paste ik er net in en vond het zonde voor dagelijks gebruik als tweede auto. Ik heb hem dan ook verkocht aan een Suzukidealer die hem graag wilde kopen. Heb hem zelf iets van anderhalf jaar gehad volgens mij en kon hem nog met winst verkopen. De zilveren exemplaren waren helemaal uniek, het merendeel was rood.

Zie ook www.autozine.nl/text/42.html

Een Cappuccino dicht, niet mijn exemplaar

Wanneer ik de Barchetta heb gekocht kan ik niet direct terug vinden maar ik kocht hem niet omdat ik er weg van was maar meer om tijdelijk open te rijden en als tweede auto voor mijn vrouw. Echt weg was ik er niet van, kocht hem eigenlijk ook omdat hij er echt als nieuw bij stond en de kleur vond ik goed, paste bij de auto. Heb er zelf weinig mee gereden maar hij reed absoluut niet verkeerd, lekker vlot, had er ook een hardtop bij.

Toen ik de Barchetta nog had ben ik tegen de SLK aangelopen, de Barchetta is toen onder een "autopyjama" gegaan tot er een  liefhebber kwam, dit duurde een paar maanden. Maar toch nog voor een goede prijs verkocht, gewoon geduld

CABRIO RIJDEN

HET VERHAAL IS EEN BIJZONDERE EN ERG LEUKE ERVARING

Back to TOP Terug naar CABRIO's