Ik stond pal naast het "prototype" van de Porsche Panamera, de 4 zitter welke 2 jaar later in 2009 op de markt zou komen. Nog twee Porsche modellen reden mee

Eerste overnachting, een hotel net voor de grens van Zwitserland

De volgende ochtend rond 8.30 uur vertrokken. Om 8.50 uur stond ik bij de waterval van Schaffhausen, om daarna de reis voort te zetten naar Zurich, dit gedeelte over de autobaan, vignet gehaald bij een benzinestation in Schaffhausen. Na Zurich de autobaan af langs de prachtige meren richting Andermatt. Die dag ging ook Duitsland en Zwitserland op vakantie en volgens mij wilde iedereen naar Italie. De Gotthardstrasse naar de Gotthardtunnel stond helemaal vast, 4 uur vertraging volgens de berichten. Ook de binnenweg waar ik op reed was knap druk om even later ook langzaam, stilstaan en weer langzaam stapvoets voorruit te gaan. De Sustenpas was ik net voorbij, anders had ik daar af kunnen slaan om de passenrit andersom te rijden.

Om 8.50 uur stond ik bij de waterval van Schaffhausen

Toen ik naar mijn 2e versnelling wilde doorschakelen was ik ineens mijn koppelingpedaal kwijt, vreemd zat er toch niet naast. Het pedaal zat plat tegen de bodem en de koppeling deed helemaal niets meer. Tussen de drukte door kon ik via een rotonde de SLK tot stilstand brengen.

Redelijk verbaasd, voor vertek nog kleine beurt laten geven en ook wel geschrokken stond ik daar langs de weg. Alles ging door mijn hoofd, zaterdag middag midden op een "bergpas" en geen garage open.

Eerst even thuis gebeld om  het nummer te vragen van de MB dealer. De dealer gaf mij een "alarm" nummer in Amsterdam door. Een vriendelijke man stond mij te woord, toen hij vroeg waar ik stond moest ik het antwoord schuldig blijven. Richting Andermatt maar waar? Ik kwam op het idee om de coördinaten van mijn navigatie door te geven, de lengte en breedte maten. Met deze gegevens kon hij wat. Even later kon hij mij vertellen waar ik stond, "vlak bij een rotonde" vertelde hij. Inderdaad daar stond ik nagenoeg op. Toch handig zo navigatie, overal ben je te vinden

Gletsch, hier de start van de Furka  en Grimselpas. De Rhone is hier net gestart om een reis te maken naar de Middenlandse zee in Zuid Frankrijk

Op 2500 meter hoogte en 25 graden

Wat direct opviel bij de Rhone gletsjer is hoe enorm hij gekrompen is, een groot deel is weg. Er staan ook bordjes met jaartallen waar de gletsjer eindigde.

Raron, een klein plaatsje voorbij Brig en nog voor Sion. Dit kerkje is een terug komend item als ik naar Zwitserland ga, toen ik tussen de 8 en 10 jaar was zag ik dit kerkje voor het eerst toen ik met mijn ouders op een camping stond aan de overkant van de weg bij Raron.

Al met al een fantastische reis door Zwitserland, het hadden 2 dagen langer mogen zijn om zo wat meer van het Rhonedal te kunnen zien en de Grimsel, Susten, Nufenen, en Gotthardpas. Het weer was perfect. Volgend jaar een herkansing.

Zwitserland 2007

Rond 11.00 uurben ik vertrokken vanuit Zuidland, het verkeer was goed, niet overdreven druk. Helaas werd het in Duitsland drukker en door de vele wegopbrekingen regelmatig vast gelopen in files. Tijdens één van de files ben ik eraf gegaan. Op de parkeer plaats stonden drie Porsches naast elkaar met tussen 2 ervan ruimte om de SLK tussen te zetten. Ik stond pal naast het "prototype" van de Porsche Panamera, de 4 zitter welke in 2 jaar later in 2009 op de markt zou komen. Het lukte om de 3 Porsches te filmen toen ze hun weg vervolgden. Door de weg opbrekingen was de aankomst bij het hotel ook een stuk later geworden, rond 21.00 uur kwam ik bij het hotel, net voor Schaffhausen aan, nog net in Duitsland, luttele meters verderop Zwitserland.

Heerlijk buiten op het terras kunnen eten onder het genot van 2 heerlijk koude "tapjes" (vazen)

ZWITSERLAND RIT JULI 2007 (alleen)

Maandag 10 juli keek ik op www.weeronline.nl of het de komende dagen goed weer zou zijn in Zwitserland. Het weerkaartje zag er veel belovend uit, vrijdag nog lichte bewolking maar het weekeinde inclusief maandag en dinsdag volop zon en temperaturen tot 30 graden. Reden dus om plannen te maken en vrijdag te vertrekken voor 4 dagen toeren met de SLK over de passen van Zwitserland. Een (te) lang uitgestelde wens vervulling laten gaan. Helaas kon een van mijn vrienden niet mee, andere verplichtingen. Dan maar alleen de Alpen in.

De servicedienst arriveerde binnen het uur, toch mooi als je naar Nederland bel het gelijk goed geregeld is. Eén van de monteurs kroop in mijn auto en trapte de koppeling in, werkte weer "normaal". De monteur legde uit dat onder deze "extreme" omstandigheden, warm, file rijden, de bergpas op, de koppeling en rem vloeistof welke samenwerkt  erg heet is geworden. Waarschijnlijk moet de vloeistof oud geweest zijn en zo is er condens ingekomen. Er ontstaat dan lucht in het systeem. Dit was wat ik er uit opmaakte. Advies was, ga lekker ergens wat drinken en wacht tot de drukte voorbij is. Volgens de Zwitser zou dit maximaal 2 uur duren. Ik zou zonder echte problemen weer verder kunnen maar adviseerde wel thuis de vloeistof te laten vervangen. De rekening van Sw. Fr. 245.- kon ik ter plekke voldoen.  Na een poosje zette ik mijn rit voort, even later op de Furkapas trapte ik weer de koppeling tot op de bodem in, gelukkig kon ik wederom een uitwijk plekje vinden. Toen besloot ik maar de reis in te korten, wachten tot maandag, anderhalve dag om dan een garage te zoeken en de vloeistof te laten vervangen vond ik te lang want ik wilde dinsdag weer thuis zijn. Ik had een lijstje gemaakt met hotels, één voor één belde ik ze af maar alles was vol. Het thuisfront maar gebeld of ze op internet een hotel konden vinden. (Had hier inmiddels een directe lijn mee, nooit zoveel achter elkaar Jose gesproken)

Ibis in Sion was een optie, ik belde Ibis in Sion en die hadden nog een kamer vrij, direct maar gereserveerd. Op mijn gemak ben ik toen naar Sion afgereisd om zo de andere dag terug naar huis te rijden. Jammer maar met zo koppeling vind ik het te link in de bergen. De koppelingvloeistof is het zelfde als de remvloeistof en dat is minder als je een berg af ga en het werkt niet.

We doen de reis nog wel een keer over en bespreek dan wel vooraf een hotel of iets anders.

Hij zou een servicewagen van een MB dealer uit de buurt sturen. Binnen een uur kwam er een servicewagen aanrijden. In het uur dat ik stond te wachten zag ik meerdere auto’s met pech door de Zwitserse ANWB weggesleept worden. Het was knap druk en warm, misschien was dit de oorzaak van meer auto's met problemen. Je ziet op het moment wanneer je een beetje uit verveling naar de rotonde sta te kijken de vreemdste dingen, veel die twijfelen waar ze heen moeten. Zo zijn er natuurlijk een aantal de autobaan afgegaan om uit de file te ontvluchten maar dan op een kleine weg komen en geen bord of kaart meer kunnen lezen. Het wonderbaarlijkste was en tevens schaamde je, dat het ook nog een NL kenteken had, was een "busje", een Renault Sinic of in die richting.

Op de rotonde reed de chauffeur net iets te ver door, voor één van de afslagen. Wat gebeurde er, de vrouw die naast de bestuurder zat sprong de auto uit en ging het verkeer regelen om zo haar man een stukje achteruit te laten rijden. Het verkeer begreep er niets van en binnen luttele seconden was het een zooitje op de rotonde. Ze hield diversen voertuigen aan om haar man de gelegenheid te geven om terug te steken op de rotonde. Ongelooflijk, terug steken op een rotonde. In Nederland hebben we die dingen toch ook, gewoon rond rijden tot je de juiste afslag weer tegen komt

(helaas niet gefilmd of foto genomen, stond eigenlijk perplex)

Naar Rit 2008

2007

1975

De Rheinfall  bevindt zich in de buurt van de stad Schaffhausen in het noorden van Zwitserland, nabij de grens met Duitsland. De Rheinfall is een van de grootste en krachtigste watervallen in Europa en trekt jaarlijks veel toeristen aan.

De waterval heeft een breedte van ongeveer 150 meter en een hoogte van ongeveer 23 meter. Het is een indrukwekkend gezicht om de enorme hoeveelheid water die met kracht naar beneden stort te aanschouwen.

De Rheinfall is ontstaan ​​tijdens de laatste ijstijd, ongeveer 15.000 jaar geleden. Het werd gevormd door de natuurlijke erosie van de rotsen door de Rijn, een van de langste rivieren in Europa.



Een beetje triest gezicht, de SLK met de motorkap open

1975

De Furkapas is een hoge bergpas in de Zwitserse Alpen, die de kantons Uri en Wallis met elkaar verbindt.

De beroemde stoomlocomotief die op de Furkapas rijdt, is de "Furka Cogwheel Steam Railway" (Furka Bergstrecke), algemeen bekend als de "Furka Steam Railway" of "Furka Cogwheel Railway." Deze historische spoorweg rijdt tijdens de zomermaanden en gebruikt vintage stoomlocomotieven om passagiers door adembenemende berglandschappen te vervoeren.

De Furka-stoomtrein staat bekend om zijn historische betekenis, aangezien hij deel uitmaakte van de oorspronkelijke Furka Oberalp Bahn (FO), die Brig in het kanton Wallis verbond met Disentis in het kanton Graubünden. In de jaren tachtig werd een aanzienlijk deel van de oorspronkelijke FO-route vervangen door een nieuwe tunnel en werden de oude sporen verlaten. Spoorwegliefhebbers en vrijwilligers werkten echter om delen van de oude lijn te herstellen, wat leidde tot de heropleving van de Furka-stoomtrein als toeristische attractie.

Foto uit 1917. Hier was de ijsgrot ingang

2007 en bordje 1917 ingang ijsgrot

Twee Mercedessen naast elkaar. De SLK 1997 en de SL 290 Pagode

Terug naar huis

De Rhônegletsjer is een gletsjer gelegen in de Alpen in Zwitserland. Het is een van de vele gletsjers in het gebied en speelt een belangrijke rol in de hydrologie van de regio.

De gletsjer ontspringt op de Dammastock, een berg in het Gotthard-massief, en stroomt richting de Rhônedal. De Rhônegletsjer is een zogenaamde 'tongletsjer', wat betekent dat het zich kan meten als een uitloper van een grotere ijskap. De gletsjer wordt gevoed door sneeuwval en ijsvelden hogerop in de bergen en beweegt langzaam naar beneden als gevolg van de zwaartekracht.

Zoals veel gletsjers wereldwijd, hebben de Rhônegletsjer de afgelopen decennia te maken gehad met bepaalde teruggang als gevolg van klimaatverandering. Een hogere gemiddelde temperatuur leidt tot een lager smeltproces, waardoor de gletsjer krimpt. Dit heeft gevolgen voor de regionale watervoorziening en de hydrologische cyclus, tussentijdse gletsjers een belangrijke bron van zoetwater zijn voor rivieren en beken.

De afname van de Rhônegletsjer heeft ook invloed op het toerisme en het ecosysteem in de omgeving. Lokale processen en milieugroeperingen nemen maatregelen om de gevolgen van klimaatverandering te grijpen en te vergroten over het belang van het behoud van deze waardevolle natuurlijke hulpbron.


 

Blik vanuit Gletsch naar de Rhonegletsjer