Ik stond pal naast het "prototype" van de Porsche Panamera,

 de 4 zitter welke in 2009 op de markt zou komen.

Eerste overnachting, een hotel net voor de grens van Zwitserland

De volgende ochtend rond 8.30 uur vertrokken. Om 8.50 uur stond ik bij de waterval van Schaffhausen, om daarna de reis voort te zetten naar Zurich, dit gedeelte over de autobaan, vignet gehaald bij een benzinestation in Schaffhausen. Na Zurich de autobaan af langs de prachtige meren richting Andermatt. Die dag ging ook Duitsland en Zwitserland op vakantie en volgens mij wilde iedereen naar Italie. De Gotthardstrasse naar de Gotthardtunnel stond helemaal vast, 4 uur vertraging volgens de berichten. Ook de binnenweg waar ik op reed was knap druk om even later ook langzaam, stilstaand en weer langzaam stapvoets voorruit te gaan. De Sustenpas was ik net voorbij anders had ik daar af kunnen slaan om de passenrit andersom te rijden.

Om 8.50 uur stond ik bij de waterval van Schaffhausen

Toen ik naar mijn 2e versnelling wilde doorschakelen was ik ineens mijn koppelingpedaal kwijt, vreemd zat er toch niet naast. Het pedaal was plat op de bodem en de koppeling deed helemaal niets meer. Tussen de drukte door kon ik via een rotonde de SLK tot stilstand brengen.

Redelijk verbaasd en ook wel geschrokken stond ik daar langs de weg. Alles ging door mijn hoofd, zaterdag middag midden op een "bergpas" en geen garage open.

Eerst even thuis gebeld om  het nummer te vragen van de MB dealer. De dealer gaf mij een "alarm" nummer in Amsterdam door. Een vriendelijke man stond mij te woord, toen hij vroeg waar ik stond moest ik het antwoord schuldig blijven. Richting Andermatt maar waar? Ik kwam op het idee om de coördinaten van mijn navigatie door te geven, de lengte en breedte maten, met deze gegevens kon hij wat. Even later kon hij mij vertellen waar ik stond, "vlak bij een rotonde" vertelde hij. Inderdaad daar stond ik nagenoeg op. Toch handig zo navigatie, overal ben je te vinden

4  Stunden Stau vor Gotthard-Nordportal

Een beetje triest gezicht, de SLK met de motorkap open

Gletsch, hier de start van de Furka  en Grimselpas. De Rhone is hier net gestart om een reis te maken naar de Middenlandse zee in Zuid Frankrijk

Op 2500 meter hoogte en 25 graden

Wat direct opviel bij de Rhone gletsjer is hoe enorm hij gekrompen is, een groot deel is weg. Er staan ook bordjes met jaartallen waar de gletsjer eindigde.


De oude stoomlok welke jaren geleden gebruikt werd op de Furkapas is weer ingezet voor toeristische aktieviteiten.

Op zoek naar locomotieven van de FO-Bahn in Vietnam

 

Terwijl in 1990 al is begonnen om de locomotieven die in Vietnam verbleven terug naar Zwitserland te krijgen, kwam het traject Realp - Tiefenbach in 1991 klaar. Er werd met de Weishorn en twee wagens op gereden. Op 11 juli 1992 wordt de eerste personenwagon in gebruik genomen. En op 27 maart 1993 wordt de eerste stoomloc ex-FO aan DFB overgedragen. Op 30 juli 1993 wordt voor het eerst Station Furka bereikt. Ook werd een tweede stoomlocomotief in gebruik genomen.

 

Intussen zijn alle stoomlocomotieven die zich in Vietnam bevonden weer op Zwitserse bodem terug na een afwezigheid van meer dan 45 jaar. Het gaat om de locomotieven 1, 2, 8 en 9. In de herfst van 1990 arriveerden ze samen met nog twee Vierkuppler. Nog steeds is men bezig met het verwerven van nieuw oud materieel.

 

Opnieuw dankzij de inzet van militairen kan het traject bij de Wilerbrücke in 1994 vernieuwd worden. Intussen beschikt de DFB over 9 personenwagens en er kan ook al eerste klas gereisd worden. Men begint in 1995 met de herstelwerkzaamheden in de Furka Scheiteltunnel. De voorbereidingen tot ingebruikname van een verder traject in Wallis worden ondernomen

Raron, een klein plaatsje voorbij Brig en nog voor Sion. Dit kerkje is een terug komend item als ik naar Zwitserland ga, toen ik tussen de 8 en 10 jaar was zag ik dit kerkje voor het eerst toen ik met mijn ouders op een camping stond aan de overkant van de weg bij Raron.

Al met al een fantastische reis door Zwitserland, het hadden 2 dagen langer mogen zijn om zo wat meer van het Rhonedal te kunnen zien en de Grimsel, Susten, Nufenen, en Gotthardpas. Het weer was perfect. Volgend jaar een herkansing.

Zwitserland 2007

Back to TOP

Rond 11.00 uur vertrokken vanuit Zuidland, het verkeer was goed, niet overdreven druk. Helaas werd het in Duitsland drukker en door de vele wegopbrekingen regelmatig vast gelopen in files. Tijdens één van de files ben ik eraf gegaan. Op de parkeer plaats stonden drie Porsches naast elkaar met tussen 2 ervan ruimte om de SLK tussen te zetten. Ik stond pal naast het "prototype" van de Porsche Panamera, de 4 zitter welke in 2009 op de markt komt. Het lukte om de 3 Porsches te filmen toen ze hun weg vervolgden. Door de wegop- brekingen was de aankomst bij het hotel ook een stuk later geworden, rond 21.00 uur kwam ik bij het hotel net voor Schaffhausen aan, nog net Duitsland, luttele meters verderop Zwitserland.

Heerlijk buiten op het terras kunnen eten onder het genot van 2 heerlijk koude "tapjes" (vazen)

ZWITSERLAND RIT JULI 2007 (alleen)

Maandag 10 juli keek ik op www.weeronline.nl of het de komende dagen goed weer zou zijn in Zwitserland. Het weerkaartje zag er veel belovend uit, vrijdag nog lichte bewolking maar het weekeinde inclusief maandag en dinsdag volop zon en temperaturen tot 30 graden. Reden dus om plannen te maken en vrijdag te vertrekken voor 4 dagen toeren met de SLK door de bergen en passen van Zwitserland. Een (te) lang uitgestelde wens gaat in vervulling. Helaas kon een van mijn vrienden niet mee, andere verplichtingen. Dan maar alleen de bergen in.

De Rheinfall is de grootste waterval van Europa en is gelegen in de Rijn, bij het Zwitserse Schaffhausen, vlak bij de grens met Duitsland. De Rheinfall is 150 meter breed en 23 meter hoog. Er stroomt 600 kubieke meter (in de zomer) water per seconde over de rotsen in het midden van de Rijn. In 1921 was de laagste doorstroming gemeten, 95 m³ per seconde. In 1965 is de maximale doorstroming gemeten, 1250 m³ per seconde. De Rheinfall ontstond in de meest recente ijstijd, ongeveer 14.000 tot 17.000 jaar geleden.

De Rhône begint aan de grote Rhônegletsjer bij de Furkapas in het noordoosten van het Zwitserse kanton Wallis (Valais) en stroomt daarvandaan in zuidwestelijke richting. De grenzen van het kanton komen overeen met die van het stroomgebied van de rivier. Tot Brig heet het hooggebergtedal Goms en de rivier zelf wordt er Rotten genoemd. Bij Brig verbreedt het dal zich sterk. De rivier stroomt nu naar het westen. Noordelijk liggen de Berner Alpen en zuidelijk de Walliser Alpen. Grootste plaatsen op dit traject zijn Brig, Sion en Martigny, waar de rivier een scherpe bocht naar het noordwesten maakt. 40 km verder mondt de Rhône in het meer van Genève uit.

De Rhône verlaat het meer bij Genève om enkele kilometers zuidwestelijker de grens met Frankrijk te passeren. Rechts ligt nu de zuidelijke Jura, links Savoie.

Vooral in het deel van de bovenloop tot aan het meer van Genève, maar ook nog in Genève, waar de Rhône het meer van Genève verlaat, en daarna, stroomt de Rhône hard.

Bij Lyon voegt zich de Saône bij de rivier en stroomt de Rhône definitief verder naar het zuiden. Hier begint de benedenloop, die goed bevaarbaar is. Op dit traject, omzoomd door wijnhellingen, monden achtereenvolgens de Saône, de Isère, de Drôme, de Ardèche, de Eygues, de Durance en de Gard, uit in de Rhône. Voor de monding van de Durance ligt de stad Avignon. Voor Arles splitst de rivier zich in de Grand-Rhône en de Petit-Rhône, de grootste armen van de delta die de Rhône vanaf hier vormt. Dit gebied heet de Camargue.

De Rhône mondt uit in de Golfe du Lion, die deel uitmaakt van de Middellandse Zee.

De servicedienst arriveerde binnen het uur, toch mooi als je naar Nederland bel het gelijk goed geregeld is. Eén van de monteurs kroop in mijn auto en trapte de koppeling in, werkte weer "normaal". De monteur legde uit dat onder deze "extreme" omstandigheden, warm, file rijden, de bergpas op, de koppeling en rem vloeistof welke samenwerkt  erg heet is geworden. Waarschijnlijk moet de vloeistof oud geweest zijn en zo is er condens ingekomen. Er ontstaat dan lucht in het systeem. Dit was wat ik er uit opmaakte. Advies was, ga lekker ergens wat drinken en wacht tot de drukte voorbij is. Volgens de Zwitser zou dit maximaal 2 uur duren. Ik zou zonder echte problemen weer verder kunnen maar adviseerde wel thuis de vloeistof te laten vervangen. De rekening van Sw. Fr. 245.- kon ik ter plekke voldoen.  Na een poosje zette ik mijn rit voort, even later op de Furkapas trapte ik weer de koppeling tot op de bodem in, gelukkig kon ik wederom een uitwijk plekje vinden. Toen besloot ik maar de reis in te korten, wachten tot maandag, anderhalve dag om dan een garage te zoeken en de vloeistof te laten vervangen vond ik te lang want ik wilde dinsdag weer thuis zijn. Ik had een lijstje gemaakt met hotels, één voor één belde ik ze af maar alles was vol. Het thuisfront maar gebeld of ze op internet een hotel konden vinden. (Had hier inmiddels een directe lijn mee, nooit zoveel achter elkaar Jose gesproken)

Ibis in Sion was een optie, ik belde Ibis in Sion en die hadden nog een kamer vrij, direct maar gereserveerd. Op mijn gemak ben ik toen naar Sion afgereisd om zo de andere dag terug naar huis te rijden. Jammer maar met zo koppeling is het te link in de bergen en de koppelingvloeistof is het zelfde als de rem vloeistof en dat is minder als je een berg af ga.

We doen de reis nog wel een keer over en bespreek dan wel vooraf een kamer.

Hij zou een servicewagen van een MB dealer uit de buurt sturen. Binnen een uur kwam er een service wagen aanrijden. In het uur dat ik stond te wachten zag ik meerdere auto met pech door de Zwitserse ANWB weggesleept worden, het was knap druk en warm, misschien was dit de oorzaak van meer auto's met problemen.  Je ziet op het moment wanneer je een beetje uit verveling naar de rotonde sta te kijken de vreemdste dingen, veel die twijfelen waar ze heen moeten, zo zijn er natuurlijk een aantal de autobaan afgegaan om uit de file te ontvluchten maar dan op een kleine weg komen en geen bord of kaart meer kunnen lezen.  Het wonderbaarlijkste was en tevens schaamde je dat het ook nog een NL kenteken had, was een "busje", Renault Sinic of in die richting.

Op de rotonde reed de chauffeur net iets te ver door, voor één van de afslagen. Wat gebeurde er, de vrouw die naast de bestuurder zat sprong de auto uit en ging het verkeer regelen om zo haar man een stukje achteruit te laten rijden. Het verkeer begreep er niets van en binnen luttele seconden was het rommelig op de rotonde. Ze hield diversen voertuigen aan om haar man de gelegenheid te geven om terug te steken op de rotonde. Ongelooflijk, terug steken op een rotonde. In Nederland hebben we die dingen toch ook, gewoon rond rijden tot je de juiste afslag weer tegen komt

(helaas niet gefilmd of foto genomen, stond eigenlijk perplex)

De Rhônedelta, eindrit van de Rhone in de middellandse zee

Naar Rit 2008